Hivatalosan megszűnt kedden a Bombardier C Series repülőgépcsalád, és rögtön ezután az Airbus kötelékében éledt újra A220-as típusszámon, miután az európai gyártó 50,1 százalékos, irányításra feljogosító részesedést szerzett a kanadai vállalat eddig C Series néven futó fejlesztési programjában.
Az Airbus beszállásáról szóló szerződést a hó elején véglegesítették, a kisebbségi paketten a Bombardier és a repülőgépcsalád fejlesztését anyagilag is támogató Québec tartomány osztozik. A páneurópai gyártó termékpalettája kiegészül két – a kialakításuktól függően – 100-150 férőhelyet kínáló modellel, a cég gyakorlatilag kész konstrukciókat vásárolt és fest át saját színeire.
A gyártást az Airbus részben az egyesült államokbeli bázisára, az alabamai Mobile-ba telepíti át, ezzel egyben kizárva annak lehetőségét, hogy riválisa, a Boeing a külföldi eredetre és a Washington által tiltottnak minősített kanadai állami támogatásra hivatkozva keresztbe tegyen az A220-asok amerikai elterjedésének. Tavaly októberben a Boeing nyomására brutális, 299,45 százalékos védővám kivetésével próbálták kiszorítani a kanadaiakat a piacról, noha ebben a regionális távokat teljesítő gépkategóriában a Boeing eleve nem rendelkezett modellekkel.
Egészen eddig, hiszen a cég a brazil Embraerrel frissen alapított közös vállalata révén pótolni fogja ezt a hiányosságot. A védővámot egyébként januárban jogtalannak minősítették és hatálytalanították, így a regionális jetek piacának két fő szereplője – ahogy a tulajdonosaik – az USA-ban is összemérheti erejét.
A névváltás amúgy meglehetősen ritka: legutóbb a Boeing és a McDonnell Douglas 1997-es egyesülésekor utóbbi MD-95-öseit keresztelték át, ezek Boeing 717-200 néven folytatták légi pályafutásukat.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja