Logisztika

Viszi a DJJ-t az orosz vonatgyártó

Az orosz hátterű TMH Hungary Invest Zrt. vásárolhatja meg a Dunakeszi Járműjavító 90 százalékát verseny nélkül, de feltételekhez kötve, és kap hozzá némi MÁV-ingatlant is. Lehet, hogy ettől indul be az egyiptomi megrendelésre történő hazai vonatgyártás.

Június 30-ig az oroszországi hátterű, budapesti székhelyű TMH Hungary Invest Zrt. tulajdonába kell kerülnie a Dunakeszi Járműjavító Kft. (DJJ) azon hányadának, amely a magyar államé, illetve az állami MÁV-é – döntött a kormány. E 90 százalékból az állam nevében 64,9 százalékot ellenőriz a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) és 25,1 százalékot a vasúttársaság. (Tíz százalék az MRP-szervezeté, de a DJJ legutóbbi taggyűlésén negyedik szavazóként Láng Józsefre és társaira a szavazatok 5,36 százaléka jutott az MRP terhére.) A TMH Hungaryhez kerülnek továbbá a DJJ területén lévő MÁV-ingatlanok, és átruházzák rá azokat a tulajdonosi kölcsönöket is, amelyeket a DJJ az MNV-től kapott a magyar állam nevében.

A vevő versenyeztetés nélkül jut hozzá a DJJ 90 százalékához és az ingatlanokhoz, de az ügyletnek „legalább a független vagyonértékelő által megállapított forgalmi értéken” kell megtörténnie. Ezenkívül a TMH-nak kötelezettséget kell vállalnia a MÁV csoporttal fennálló szerződéses kapcsolatok fenntartására.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Az igen kedvező feltételek melletti tulajdonátadást a kormányrendelet közelebbről nem részletezett fejlesztéspolitikai célokkal magyarázza. Ismert, hogy a DJJ neve – a TMH vezette nyertes konzorcium tagjaként – megjelent abban a tavalyi egyiptomi tenderben, amelyben az Egyiptomi Államvasutak 1300 vasúti kocsi szállítására adott 1,2 milliárd eurós megbízást. Ennek kapcsán Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) parlamenti államtitkára júliusban közölte, hogy az Eximbank azzal a feltétellel vállalta az egyiptomi beruházás teljesítésének teljes finanszírozását, ha az 1300 vasúti kocsi által képviselt értéknek több mint 50 százalékát Magyarországon állítják elő. Ilyen előzmények után orosz oldalról kézenfekvő megoldásnak – akár feltételnek is – tűnik, hogy az üzlet akkor áll, ha a TMH a magyarországi teljesítésben is érdekelt.

A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható

vasút vonat tender Dunakeszi Járműjavító Kft. MÁV
Kapcsolódó cikkek