Logisztika

Munkahelyek százezreit veszélyeztetheti az elektromobilitás

Több százezer munkahely szűnhet meg 2030-ig.

Munkahelyek százezreit veszélyeztetheti a német autóiparban az átállás az elektromobilitásra – írta hétfőn a Handelsblatt című német üzleti lap egy még nem nyilvános felmérésre hivatkozva.

A kormány mellett működő közlekedésügyi tanácsadó testület (Nationale Platform Zukunft der Mobilität – NPM) megbízásából végzett kutatás alapján a legrosszabb esetben

410 ezer munkahely szűnhet meg 2030-ig annak révén, hogy a belsőégésű motorral működő gyártmányokat háttérbe szorítják az elektromos meghajtású kocsik

a hazai össztermék (GDP) nagyjából 5 százalékát biztosító és a teljes állásban foglalkoztatottak 3 százalékának munkát autóiparban.

A visszaesés legfőbb oka, hogy egy belsőégésű motor hozzávetőleg 1200 alkatrészből áll, egy elektromotorhoz viszont csak durván 200 alkatrész szükséges, így jóval kevesebb munkaerőt igényel, és a gyártók egyre inkább az utóbbi technológiára összepontosítanak. Ezt jelzi, hogy 2023-ig nagyjából megháromszorozzák, 150 fölé emelik az elektromos meghajtású modellek számát.

Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI

A foglalkoztatottság leginkább a motorból és az energiáját továbbító alkatrészekből álló úgynevezett hajtáslánc területén csökkenhet.

  • Közvetlenül a gyártásban 63 200 és 70 400 között alakulhat a megszűnő állások száma,
  • a logisztika területén 9480 és 10 560 közötti számban szűnhetnek meg munkahelyek,
  • a tervezés, fejlesztés és az adminisztráció területén pedig 6320 és 7040 közötti számban.
  • Mindez azt jelenti, hogy 79 ezer és 88 ezer között lehet a hajtásláncok területén 2030-ig megszűnő munkahelyek száma a németországi autógyárakban.

    Hasonló, 80 ezer körüli veszteséget tart reálisnak az ágazat legnagyobb munkaadói érdekképviselete, a több mint 600 céget összefogó német autóipari szövetség (Verband der Automobilindustrie – VDA) is. A 410 ezer állás elveszítéséről szóló becslést viszont súlyos túlzásnak tartják.

    Ez egy irreálisan szélsőséges forgatókönyv, és azon alapul, hogy igen csekély mértékben fejlődik az elektromos autók és a használatukhoz szükséges akkumulátorok németországi gyártása

    – mondta a Handelsblattnak Kurt-Christian Scheel, a VDA ügyvezetője. Kiemelte, hogy ezek a kiinduló feltételezések nem helytállóak, az elektromos autók és az akkumulátorok területén is a hazai, németországi gyártás bővülésével lehet számolni.

    Németország elektromobilitás munkahelyek
    Kapcsolódó cikkek