Logisztika

Árnyéka lett önmagának a Budapest Airport

A légi járatok tömeges törlésével nemcsak az utasok tűntek el, hanem számottevő cargokapacitások is. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a Debrecen Airport üzemeltetője szerint stabil a működésük.

Csaknem teljesen leállt az utasforgalom a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a koronavírus-járvány miatti intézkedések következtében. Az üzemeltető Budapest Airport Zrt. (BA) közlése szerint január óta tegnapig mintegy 5700 járat, vagyis több mint 1,1 millió széknyi kapacitás tűnt el a ferihegyi menetrendből. A forgalom beszakadásának üteme drámai: kedden még csak félmilliós volt a mínusz. A BA felkészült az átmeneti teljes leállásra is, erről az operatív törzs határozhat. Az állami korlátozásokra mindenesetre a piac folyamatosan reagál. Az Aeroflot törli a Budapest–Moszkva, az Egyptair a Budapest–Kairó, az Emirates és a Wizz Air a Budapest–Dubaj járatot. A Ryanair kedden határozatlan időre felfüggeszti a közlekedést, az EasyJet március 31-ig, a Turkish Airlines április 17-ig szólóan hozott hasonló döntést. A most elvétve útnak induló gépek akár 90 százalékkal kevesebb utast szállítanak, mint tavaly ilyenkor. Ebben is brutális a zuhanás, hiszen kedden a BA még csak 30 százalékos üresedésről számolt be. A trendben értelemszerűen szerepet játszott a kedd óta hatályos határzár. A társaság menedzsmentje közölte, hogy a forgalom- és bevételkiesés okozta jelentős anyagi veszteség ellenére is fenn tudja tartani a biztonságos működést.

A cég helyzete stabil, bízunk benne, hogy egy több hónapig elhúzódó válságot is át tudunk vészelni

– mondták. Arra is számítanak, hogy a járvány lecsengése után hosszabb ideig nem áll vissza a budapesti repülőtér teljes forgalma. Hogy a Budapest Airport hozzávetőleg tízezer munkahelyéből minél többet megtartsanak,

a cégvezetés felajánlotta a dolgozóknak a készenléti szabadságot és a részmunkaidőre való átállást.

A vállalat kedvezményes parkolási lehetőséget kínál az üzemelésből kivont repülőgépek számára, egyúttal jelezte lapunknak, hogy semmiféle kötelezettsége nem keletkezik a légitársaságokkal szemben.

Fotó: Vémi Zoltán / VG

A kormányintézkedések az áruszállítást tilalmi szinten nem érintik.

A teherjáratok közlekednek, bár itt is lehet csökkenés, elsősorban a kínai destinációban. Fontos, hogy a polgári járatok törlésével nemcsak az utasok tűntek el Ferihegyről, hanem a gépek alsó fedélzeti cargokapacitása is megszűnt. Ezért is kritikus pont, hogy a kifejezetten a szállításban részt vevő járatok indulási és érkezési feltételei ne sérüljenek. A Világgazdaság megkeresésére a Debreceni Nemzetközi Repülőtér üzemetetője, a helyi önkormányzat többségi tulajdonában lévő Debrecen International Airport Kft. szintén arról számolt be, hogy a működése stabil.

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

Debrecen International Airport Kft. légiközlekedés kiesés koronavírus Budapest Airport Zrt. forgalom
Kapcsolódó cikkek