Logisztika

A légitársaságok árbevételének 26 százaléka származhat áruszállításból

A normalizálódó menetrend miatt újra emelkedni kezdett a „belly cargo” kapacitás, amely a személyszállító gépek rakodóterében áll rendelkezésre.

Jelentősen csökkent a légi áruszállítás díja az elmúlt időszakhoz képest, mivel alacsonyabb a kereslet, a kapacitás pedig emelkedni kezdett. Phil Seymour, az IBA légiközlekedési tanácsadó elnöke szerint a csökkenés hátterében az áll, hogy a légitársaságok egyre több utasszállító járatot állítanak vissza a menetrendbe az utazási korlátozások feloldásával,

ezzel pedig ismét emelkedni kezdett az úgynevezett belly cargo kapacitás,

amely a személyszállító gépek rakodóterében áll rendelkezésre. Normál esetben az áru felét így szállítják, a másik felét az integrátorok, illetve a dedikált áruszállító járatok viszik el.

A koronavírus-járvány miatt csak Európában a járatok 95-97 százaléka állt le,

ezzel jelentős kapacitás esett ki, amelyet azzal sem tudtak ellentételezni, hogy egyre több kimondottan áruszállító gépet állítottak a cégek forgalomba, ez pedig magával hozta a szállítmányozási árak emelkedését.

Az Egyesült Államokban és Kínában kilogrammonként 7 dollárt is elkértek a cégek a szolgáltatásért.

Fotó: Christof STACHE / AFP)

A Cargo Facts Consulting adatai szerint ugyan már csökkenés figyelhető meg, az árak még így is 50 százalékkal magasabban vannak, mint a járvány előtti időszakban, átlagosan 3 dollárt kérnek kilogrammonként.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) elemzése szerint

idén a légitársaságok árbevételének 26 százaléka származhat áruszállításból,

míg tavaly 12 százalékot tett ki ez az üzletág. A közel háromszáz légitársaságot tömörítő kereskedelmi szervezet korábbi adatai azt mutatták, hogy jelentős kapacitáshiány alakult ki, mivel az igény 27,7 százalékkal, a kínálat viszont 42 százalékkal csökkent áprilisban.

Az árak csökkenésének másik oka, hogy a járvány lecsengésével kisebb igény mutatkozik a védőfelszerelésekre, és az azonnali szállításra.

belly cargo repülőtér szállítmányozás IATA IBA
Kapcsolódó cikkek