Az ISD Dunaferrnek 40 ezer, az Andrej Babis cseh kormányfőhöz köthető IKR-nek 10 ezer, a Bige Holdingnak 4-5 ezer, további cégek sorának együtt még néhány ezer tonna áruja ragadt a záhonyi átrakókban azt követően, hogy október 16-án a MÁV Zrt. három átrakót érintő vágányzárat rendelt el.
Csapdába esett 10 ezer tonnányi útsíkosság-mentesítő anyag is, amelyet a Magyar Közút és a megyei jogú városok rendeltek a télre való felkészülésként.
A hírről elsőként beszámoló Portfolio cikke a Dunaferr kárára helyezte a hangsúlyt, de úgy tűnik, a történet inkább a rendező pályaudvari szolgáltatásokról szól.
Az iparvágányokat iparvágányokra terelő váltókat és eszközeiket a MÁV Zrt. havonta ellenőrzi, az esetleges javítanivalókról és azok költségéről jelentést ad, a munkát elvégzi, mi pedig kifizetjük. A MÁV legutóbbi, szeptemberi jelentése szerint minden rendben volt
– válaszolt a Világgazdaság kérdésére Soltész László, a Kelet-Trans 2000 Kft. ügyvezető igazgatója.
Lapunk (a MÁV mellett) azért kérdezte éppen a Kelet-Trans vezetőjét, mert a vágányzár a kft. három telephelyét érinti, és azokon keresztül formálisan két másik céget is. Az ügyvezető furcsának találta, hogy a szeptemberi jelentés után mintegy két héttel hirtelen olyan hibák sorára derült fény, amelyek miatt október 16-án 16 órakor befutott a MÁV-tól a vágányzári értesítés, nem sokkal utána pedig már nem is működtek a rendező pályaudvarról utat engedő váltók.
Az eperjeskei rendező pályaudvaron is csapdába esett a keletről érkezett áru, a Rail Cargo Hungária nem tudta továbbítani a Kelet-Transhoz. A Kelet-Trans szakemberei és külső szakértői szerint a vágányzár indokaként nem jelölt meg hibákat a MÁV, de az ipartelep működését 24, legfeljebb 48 óra alatt biztosítani kell akár felügyelet mellett is, ha nem baleset okozta az üzemzavart.
A MÁV a Világgazdaság által csütörtökön feltett kérdésekre lapzártáig nem válaszolt,
előzőleg viszont a Portfoliónak azzal indokolta a karbantartást, hogy az érintett szakaszokon „az elmúlt időszakban több baleset, illetve siklás is történt (...), de a Dunaferr vasúton történő nyersanyag-ellátása folyamatosan biztosítva van”. Az aznapi kormányszóvivői tájékoztatón ugyanebből a válaszból idézve Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter olyan felújításról beszélt, amely „bizonyos vágányokon csak 2021-ben ér véget”.
Ugyanakkor – jelezte – az ügy megnyugtatóan rendeződött, mert a MÁV az érintett vállalatokkal megállapodott más logisztikai bázisok használatáról, és kedden (20-án) el is indult az első tehervonat. Az utólag kijelölt útvonal azonban magasabb költségekkel jár – ezt már a Dunaferr közölte a Portfolióval, lapunk pedig azt tudta meg Soltész Lászlótól, hogy a bent ragadt, letárolt 40 vonatnyi árukészletből szombat estig mindössze négy jutott ki az ipartelepekről, be viszont széles nyomtávról nem érkezhetett egyetlen szállítmány sem a Dunaferr forgalmából, ezért a Dunaferr alapanyag-ellátása továbbra is akadozik.
Az ügyvezető közölte továbbá, hogy cége kimaradt a MÁV által említett egyeztetésből,
holott a Kelet-Trans a MÁV szerződéses partnere, és éppen a Kelet-Trans az, amely a vágányzár miatt nem tudja kiadni a nála rekedt árut, ahogyan a folyamatosan érkező széles vagonokat sem. Ezért Soltész László csütörtökön levélben felajánlotta Homolya Róbertnek, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójának, hogy e hét elején a MÁV és a Kelet-Trans 2000 szakemberei járják be együtt az érintett pályákat, és állapítsák meg a hibákat. Mielőbbi elhárításukra a kft. még anyagi segítséget is adna. Vasárnap délig azonban nem kapott választ.
A 98 négyzetkilométeres záhonyi térségben jó pár olyan logisztikai bázis van, amelyet Gulyás Gergely átterelési lehetőségként említett, van közöttük MÁV-tulajdonú is.
Úgy tűnik, éppen e cégek valamelyike a vágányzár nyertese, a vesztese pedig nyilvánvalóan a Kelet-Trans 2000.
A VPE koordinál
A MÁV-hoz tartozó Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft.-nél tavaly bevezetett, Kapella 2 (K2) nevű informatikai rendszer a korábbinál gyorsabban, testre szabottabban adhat menetvonalat és menetrendet a vasútvállalatoknak. A K2 1953 szolgálati helyet kezel, ennyi igénybevételét optimalizálja. Ebből 210 „más eszköz”, például – záhonyi – iparvágány-kiágazás. A kft. vágányzár esetén köteles a vasúttársaságnak alternatív útvonalat kínálni, majd a használatukról megállapodni vele, illetve – megállapodás híján – dönteni. Adatai szerint 2017–2018-ban 4676 tehervonat haladt át a záhonyi síneken, 2018–2019-ben 6,2 százalékkal kevesebb.