BUX 39,256.26
-1.14%
BUMIX 3,747.98
-0.85%
CETOP20 1,747.54
-2.59%
OTP 8,152
-4.48%
KPACK 3,100
0.00%
-0.92%
-14.15%
+1.18%
-0.20%
ZWACK 18,650
+0.81%
0.00%
ANY 1,575
+0.64%
RABA 1,100
-2.22%
-3.14%
-2.40%
-2.52%
-1.93%
OPUS 166.6
-1.42%
-5.83%
0.00%
0.00%
+2.63%
OTT1 149.2
0.00%
-1.35%
MOL 2,932
-0.61%
DELTA 38.95
-2.38%
ALTEO 2,370
-1.66%
0.00%
-1.52%
EHEP 1,000
-4.76%
-0.83%
-0.63%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.83%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-2.31%
+0.78%
-3.60%
0.00%
-3.93%
-2.82%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
+2.78%
NAP 1,238
-0.16%
0.00%
-3.10%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Baj lehet a 3-as metró középső szakaszának állomásaival

 Miután a tárgyalóasztalnál nem született egyezség a 3-as metró alagút-rekonstrukciójának folytatásáról, a BKV és a Swietelsky Vasúttechnika levélben győzködi egymást. A parttalan vita már az állomások felújítását is veszélyezteti.

Újabb dátumot jelölt meg a BKV a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-nek az M3-as vonal középső alagúti szakaszát érintő munkavégzés megkezdésére – erről Bíró Endre, a BKV igazgatósági tagja, a Metróért Egyesület elnöke beszélt a Világgazdaságnak.

A pontos határidőt üzleti titokra hivatkozva nem árulta el, de azt elmondta, hogy az adott napig a vállalkozónak át kell vennie a munkaterületet, előzetesen pedig ismertetnie kell az ütemezési terveket. Lapunk úgy tudja, hogy a szóban forgó dátum 2021-re esik. Bíró Endre úgy fogalmazott: nagyon halvány esély van arra, hogy a Swietelsky Vasúttechnika megkezdje a kivitelezést.

Semmi jóról nem tudok beszámolni, de nem teljesen kizárt ez a forgatókönyv, mert a cég is érzi, hogy az álláspontja nincs körülbástyázva.

A 3-as metró belvárosi szakaszát november 7-én zárták le, azóta busszal pótolják a szerelvényeket. Hét állomás felújítását az osztrák építőipari multi egy másik leánya, a Swietelsky Építő Kft. megkezdte, az alagúti feladatokat végző Swietelsky Vasúttechnika azonban nem állt munkába.

A kezdést a 18 milliárd forintos többletigényének kifizetéséhez kötötte, de ebből a BKV csak mintegy 8 milliárdot ismer el. A felek a vitát február óta tárgyalással próbálták rendezni, de nem tudtak megállapodni a végső dátumként megjelölt november 9-ig sem.

Ezért a BKV berekesztette a tárgyalást, de az érintett szerződést nem mondta fel. Bíró Endre szerint a fővárosi tömegközlekedési vállalat külső jogászok szakvéleményét is kikérte az ügyben.

Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Eszerint a vállalkozói követelés benyújtása szerződésmódosítási kísérletként értelmezhető, amely bár meghiúsult, az eredeti, még 2017 szeptemberében kötött megállapodás továbbra is érvényben maradt. Ha a Swietelsky Vasúttechnika a megadott napig sem kezd el dolgozni, azzal megszegi a szerződést, a BKV pedig új közbeszerzést írhat ki a feladatra. Más kérdés, hogy ez a szcenárió további csúszást okozhat a már eleve időzavarral küzdő, 2022 végi átadással tervezett projektben.

A BKV lapunknak úgy nyilatkozott, hogy prioritásként kezeli a 3-as metró határidőre történő felújítását, és ennek megfelelően hozza meg döntéseit.

November 9. óta a felek levélben győzködik egymást a folytatásról. Ám a parttalan alkudozás már nemcsak a 3-as metró alagútjának felújítását érinti, hanem azzal is fenyeget, hogy ellehetetlenül a Swietelsky Építő munkavégzése is, vagyis az állomások felújítása is bajba kerülhet. Bíró Endre megerősítette, hogy mivel az alagúti és az állomási kivitelezés egymásra épül, az alagúti munka elakadása valóban akadályozza a Swietelsky Építőt.

„Pillanatnyilag nincs ilyen helyzet, de a kockázat később felmerül” – mondta. Megkeresésünkre a Swietelsky Építő későbbre ígért választ. Ugyanakkor a Swietelsky Vasúttechnika részéről Horváth Róbert ügyvezető arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy a BKV előírta:

előzetes jóváhagyása nélkül harmadik személlyel semmilyen információt nem közölhetnek.

„Több alkalommal is írásban kértük, de nem engedélyezték a sajtóban való nyilatkozattételt. A döntést a BKV nem indokolta.”

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek