BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Kisebb, de jobb lesz a Mol Bubi flotta

Hamarosan kiválasztják a Bubi új üzemeltetőjét. A Mol még vizsgálja a további támogatás lehetőségét – közölte Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató.

Megújul tavasszal a fővárosi közbringarendszer kon­strukciója és a kerékpárállománya, az üzemeltetőjével a tervek szerint december elején állapodik meg a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

A tenderre azért volt szükség, mert a korábbi, már meghosszabbított szerződés november 29-én lejár a Közbringa Kft.-vel, a változtatásokra pedig azért, mert eljárt az idő a hat éve bevezetett megoldások felett

– válaszolt a Világgazdaság kérdésére Borsi Dávid, a BKK szóvivője.

A frissítés sürgős voltát a közbringa-használati adatok is igazolták: míg a bevezetés évében, 2014-ben a legforgalmasabb hónapban közel 91 ezer alkalommal ültek Mol Bubira, a 2017-es csúcshónapban csak 72 ezren, a 2018-asban 70 ezren, a tavalyiban pedig már csak 47 ezren.

Az idén csak azért nem folytatódott a csökkenés, mert a járvány miatt sokan váltottak kerékpárra, a BKK pedig a tavasszal egyszerűsítette a regisztrációt: eltekintett a 25 ezer forintos kauciótól, a személyes regisztrációtól, és bevezette a névleges, havi 100 forintos díjat. Így az idei havi legnagyobb forgalom 64 ezer használat volt.

MTI Fotó: Mohai Balázs

Az egyik fő újdonság az lesz, hogy a hat éve még elfogadott személyes, az ügyfélszolgálaton történő regisztrációt a kényelmesebb, appon keresztüli online regisztráció váltja fel, de könnyebb lesz a kerékpárok használatba vétele is. A mostani 2071 bicikli helyett csak 1200 új lesz, mert a felmérések szerint kevesebb kerékpárral is kényelmesen kielégíthető a kereslet. Az újak 3,5-4 kilogrammal könnyebbek lesznek a régi 24,5 kilósaknál.

A kerekeikre felfújható, de defekttűrő gumit szerelnek, mert az eddigi szivacstömlősökkel nehezebb volt a hajtás.

Még nem tudni, hogy mely cég gyártja az új Bubikat, mert ezeket nem a BKK rendeli, hanem majd lízingeli öt évre – legfeljebb 1,9 milliárd forintért – a tendernyertestől. Elektromos kerékpár azért nem lesz az új flottában, mert nem fér bele a költségekbe. A közbeszerzésre több ajánlat érkezett, éles, valós verseny alakult ki a résztvevők között.

A 158 dokkoló megmarad, s mellettük pilotjelleggel megjelennek GPS-koordinátákkal meghatározott, kerékpártámasszal ellátott lerakóhelyek) – még nem dőlt el, hogy mikortól, hol és hány –, ezenkívül a mobilitási pontokon is le lehet majd tenni a kerékpárokat. Ilyen pontból egyelőre három van, de a számuk nőni fog a főváros belső részein egy uniós kísérleti projekt részeként. Egyszerre szolgálnak majd állomásul az autó-, a kerékpár- és a rollermegosztóknak.

A Mol Bubit a főváros jelentős támogatásával a Mol, valamint díjfizetéseikkel a kerékpárok használói tartják fenn.

Még vizsgáljuk, milyen formában tudjuk a továbbiakban támogatni a Bubit. Kíváncsian várjuk a tender eredményét

– válaszolt Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója, akit erről a Világgazdaságban a Mol csoportról hamarosan megjelenő interjú elkészítésekor volt mód megkérdezni.

Hernádi Zsolt a Bubi üzemeltetési tendere kapcsán sajnálatosnak nevezte, hogy a kiírásban feleannyi kerékpár szerepel, mint amennyi most van, és nem lesz rajtuk elektromos rásegítés, holott ezt kényelmi szempontok is indokolnák. Emlékeztetett, hogy ma már szinte minden európai közbringa-rendszerben kínálnak hagyományos és elektromos változatot is. A Bubit ugyanakkor nagyon értékes rendszernek tartja, de hangsúlyozta: tudni kell okosan használni.

A BKK szóvivője közölte, hogy a rendszer hat év alatt négymilliárd forintba került, de hangsúlyozta:

a frissítés nem gazdaságossági szempontok, hanem a már felsorolt problémák miatt időszerű.

Emlékeztetett, hogy a közösségi közlekedés sehol a világban nem nyereséges, de nem is ez a célja.

A Bubival a főváros elfogadottabbá tette a kerékpározást, adataiból pedig kiderült, hogy a közösségi biciklit elsősorban az úgynevezett last mile utakra használják, vagyis az autóval, tömegközlekedéssel valameddig megtett utat folytatják vele a végcélig. Ez is igazolja, hogy jó döntés volt a dokkolókat közlekedési csomópontokban telepíteni.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek