Az Európai Bizottság kezdeményezésére 2021 a vasút európai éve az unióban, mégpedig azért, mert az állampolgárokat és a vállalkozásokat jobban kell ösztönözni e fenntartható, intelligens és biztonságos közlekedési és szállítási mód használatára.
A kötött pálya térhódítása hozzájárulhat az uniós zöldmegállapodás fő céljának, azaz a 2050-es éghajlat-semlegességnek az eléréséhez.
E megállapodás egyebek mellett előírja, hogy 2050-re 90 százalékkal csökkenteni kell az uniós közlekedési ágazatban az üvegházhatású gázok kibocsátását – az ágazat ma a teljes kibocsátás mintegy 25 százalékáért felel. Bár ebből a vasútra kevesebb mint 0,5 százalék jut – további előnye, hogy összekapcsolja az embereket és a vállalkozásokat az EU-t átszelő transzeurópai közlekedési hálózaton –, a földrész utasainak csak mintegy 7 százaléka utazik vonattal, és az áruknak is csak a 11 százalékát továbbítják vasúton.
Az Európai Bizottság január 1-jén indított weboldala információkat tartalmaz az európai vasút évének eseményeiről, eredményeiről, a tervezett tevékenységekről. Ezek egyike a tavaly decemberben elfogadott, fenntartható és intelligens mobilitási stratégia, amely előírja a vasúti áruszállítás megduplázását és a nagy sebességű vasúti szállítás megháromszorozását 2050-ig.
A bizottság hamarosan cselekvési tervet terjeszt elő a vasúti személyszállítás fellendítésére, és stratégiai intézkedéseket irányoz elő a kapacitás jobb kihasználására, a különböző közlekedési módok közötti jegyrendelés egyszerűsítésére.
A vasút európai évének hivatalos indítása 2021. március 29-én lesz, ezzel megkezdődik az Európai Unió Tanácsának portugál elnöksége – mutatott rá a Világgazdaságnak a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület, amely a kiemelt évben a tagvállalataival eseményeket tervez, számítva az ITM támogatására, sőt javaslatot is tett egy nemzeti koordinátori szerep betöltésére. Mint hangsúlyozta, a vasút európai éve lehetőséget kínál a vasút újbóli hazai és nemzetközi szintű felfedezésére utazási és szállítási módként is. | VG
Magyarországon nemcsak 2021, hanem az előttünk álló 10-15 év is a vasúté lehet a folyamatban lévő, illetve megcélzott fejlesztések alapján. A korszakhatár ugyanis 2020-ra esett Mosóczi László közlekedéspolitikai államtitkár értékelése szerint, aki ezt minapi közleményében a főbb eredmények ismertetésével is alátámasztotta. Tavaly például megjelentek a hazai síneken az első Stadler gyártmányú, 600 ülőhelyes, KISS emeletes villamos motorvonatok, amelyekből a tervek szerint 2022 végéig negyven érkezik.
A MÁV a múlt évben az ötvenediket is forgalomba állította saját fejlesztésű IC+ kocsijaiból, ezekből a társaság az első két ütemben kilencven belföldi és nemzetközi változatot kíván gyártani. Pályakorszerűsítések segítették a nagyvárosok megközelítését. Elkészült a GSM-R vasúti rádiós távközlési rendszer első üteme mintegy 935 kilométeren. December óta tart a vonatközlekedést felügyelő, első hazai ETCS L2 rendszer próbaüzeme Ferencváros és Székesfehérvár között, és ilyen fejlesztés más vonalakon is zajlik. Ezeknek köszönhetően óránként akár 160 kilométeres sebességgel is haladhatnak majd a szerelvények.
Már tervezik a Budapest–Belgrád vasútvonal hazai szakaszának bővítését.
A Kelenföld–Hegyeshalom vonal fejlesztésére Magyarország a nyáron nyert támogatást az európai hálózatfinanszírozási eszköz (CEF) forrásaiból. A magyar és az osztrák főváros közötti vasúti kapcsolatot javító, 25 milliárd forintos beruházás révén ez év decemberétől öt, 2023 végétől pedig összesen húsz perccel rövidülhet az utazási idő. A beruházás nyomán Budapest és Győr között is bevezethető a zónázó menetrend.
2020 azért is lehetett a fordulat éve, mert a kormány húsz vasúti fejlesztés előkészítésének, tervezésének támogatásáról döntött összesen 32 milliárd forint értékben. E projektek mintegy 1000 milliárd forintnyi kivitelezés indítását alapozhatják meg, akár már 2022 elejére. Megkezdődhet többek között a Nyugati pályaudvar vágányhálózatának és bevezető szakaszainak felújítása, és a lajosmizsei és váci vonalak elővárosi célú fejlesztésének előkészítése. Összeállhatnak a Hatvan–Füzesabony vonalak és a kapcsolódó ráhordó vonalak, a Debrecen–Nyíregyháza szakasz korszerűsítésének, a Szombathely–Kőszeg és a Zalaszentiván–Nagykanizsa vasútvonalak villamosításának tervei. A múlt év végén megjelentek a közbeszerzések Budapesten belül a Déli Körvasútra, a délkeleti határvidéken pedig a Békéscsaba–Lőkösháza vonalszakaszra. E fejlesztések által teljessé válik két nemzetközi törzshálózati folyosó magyarországi része, tízpercenként követhetik egymást a városi, elővárosi vonatok a fővárosban, és gyorsulhat a nemzetközi személyszállítás Magyarország és Románia, Erdély között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.