Logisztika

A járvány évében is robogott a vasút

A Floyd új partnereket szerzett, a GYSEV Cargónak pluszraktárt is kellett bérelnie tavaly, a Rail Cargo Hungaria profitját viszont megint elvitte az egyeskocsi-fuvarozás.

Szigorúbb költséggazdálkodással, esetenként élve a kínálta lehetőséggel, máskor támogatást is felhasználva szolgálták ki megbízóikat 2020-ban a vasúti árufuvarozók. Árbevételük szinten tartása nagy kihívás volt, vegyesen sikerült, de az esetenként romló eredményük kezelhető szinten maradt.

A német többségi tulajdonú Floyd Szolgáltató Zrt. például számos új üzleti partnert tudott szerezni, így még 8 százalékkal nőtt is az árbevétele. Az osztrák államtól ártámogatást kapott környezetbarát szállítása megsegítésére, és kedvezményes tarifával használhatta szomszédunk pályahálózatát.

Fotó: Kallus György / VG

A Floyd jelentősen lefaragta az anyag jellegű ráfordításait, és élt a moratóriummal is.

Az adózott eredményét egymilliárd forinttal 1,1 milliárd növelte, a saját tőkéjét pedig 2,2 milliárdra duplázta.

Egymilliárddal a GYSEV Cargo Zrt. is növelte az árbevételét, de a 16,4 milliárdos forgalomhoz a 2019-estől kissé elmaradó, 0,4 milliárdos adózott eredmény társult. A nagyobb bevétel a hazai logisztika és a vasúti exportáru-szállítás erősödéséből származott. A magyar-osztrák GYSEV Zrt. leányvállalatának jelentős logisztikai partnere az AB Skanditra, az IKEA Industry és a Heineken Hungária. Raktárai tavaly megteltek, ezért még bérelnie is kellett az Interfruchttól.

Fotó: VG

A CER Hungary Zrt. – amely egy magyar magántulajdonú regionális holding tagja – szerényebb forgalmat és eredményt ért el tavaly, mint 2019-ben, de a saját tőkéje így is nőtt. Éves jelentése szerint a társaság vezetése úgy számol, hogy a rendkívüli járványügyi szükséghelyzetnek nincsenek olyan hatásai a társaság rövid távú pénzügyeire és likviditásárá, amelyek lényegesen befolyásolnák a vállalkozás folytatásának képességét.

Veszteséges lett viszont a Rail Cargo Hungaria Zrt. és az MMV Magyar Magánvasút Zrt.

Az előbbi esetében – némi árbevétel-csökkenés mellett – az eredmény 3,8 milliárdos mínuszról 5,7 milliárdosra zuhant, bár ez nem volt nagy meglepetés.

Az ország legnagyobb vasúti árufuvarozója ugyanis szinte egyedüliként végzi a fajlagosan rendkívül költséges egyeskocsi-fuvarozást, vagyis az általa továbbított szerelvények vagonjainak összetételét az út során többször módosítani kell az adott megállókban újként érkező, illetve megérkező fuvarok miatt.

Mivel az egyeskocsi-fuvarozás kapcsolja be a gazdaság vérkeringésébe vidéki vállalkozások sokaságát, a magyar állam kész a tevékenység támogatása. A labda a támogatási javaslatot elbíráló uniós illetékeseknél van, a Világgazdaság úgy tudja, hogy az őszre remélhető döntés.

Az MMV 4,8 milliárdos árbevétele majdnem a fele az előző évinek, de a vesztesége kisebb a 2019-esnél,

tehát a társaság tavaly jobban szerepelt, mint egy éve.

Az Illés Holding 49 és a Railtrans International a. s. 51 százalékos tulajdonában lévő szállító tulajdonosai is elkötelezettek a a vállalkozás folytatása mellett a koronavírus járvány esetleges további hatásainak dacára.

Rail Cargo GYSEV CER árufuvarozás MMV
Kapcsolódó cikkek