BUX 41,906.58
+1.60%
BUMIX 3,960.45
+0.94%
CETOP20 1,960.74
+2.16%
OTP 10,580
+0.71%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.33%
+2.90%
-0.20%
ZWACK 17,500
+1.74%
0.00%
ANY 1,640
+0.31%
RABA 1,165
+0.87%
0.00%
-0.49%
+1.89%
+0.46%
OPUS 193.2
-0.21%
-7.36%
+2.00%
0.00%
+4.39%
OTT1 149.2
0.00%
-1.99%
MOL 2,834
+1.21%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
+1.85%
+1.22%
EHEP 1,645
+2.81%
+1.43%
+1.67%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.72%
+8.53%
0.00%
SunDell 42,000
+5.53%
-2.33%
+2.65%
-4.40%
0.00%
+1.89%
+10.89%
GOPD 9,020
-27.84%
OXOTH 3,700
-2.37%
0.00%
NAP 1,226
+0.66%
-12.34%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Új életet lehelnek a kisvasutakba

Balatonfenyvesnél 19 éve megszüntetett, nyolc kilométeres kisvasútszakaszt építenek újjá, és az egykori budapesti Úttörővasút, azaz a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút állomásait és járműparkját is felújítja a MÁV.

A balatonfenyvesi kisvasút nagy-bereki tájakat átszövő, főleg a nyári turistaszezonban közkedvelt hálózatának egyik vonalát, az Imremajor és Csiszta fürdő közötti 8 kilométeres szakaszt újjáépíti a MÁV, erre a célra 2,1 milliárd forintos támogatást különítettek el. Ezen a nyomvonalon 2002 óta szünetel a közlekedés, tehát lényegében teljesen új pályát kell építeni, illetve a hidakat, a vasúti átjárókat is jelentősen fel kell újítani – közölte a Figyelő megkeresésére a MÁV sajtóosztálya.

Emlékeztettek, hogy a balatonfenyvesi kisvasúton 2018-ban és 2019-ben összesen 2,3 kilométeren építették át a vágányokat,

hét vasúti átjárót és egy hidat újítottak fel, továbbá a balatonfenyvesi végállomás három deltavágányát és négy váltóját is korszerűsítették. Erre a kormány 2016-os, a „keskeny nyomközű vasutak” fejlesztését előirányzó döntésével 433 millió forintos összeget biztosított, melyet a vasúttársaság további 41 milliós saját forrásból egészített ki.

Újjáépülő állomások

Azt is megtudta a lap, hogy a kisvasút csisztai vonalán tavaly decemberre készült el az Imremajor és Táska forgalmi kitérő közötti 2,6 km-es szakasz vasúti pályája, a műtárgyakkal (hidak, átereszek) együtt.

Jelenleg Táska és Csiszta gyógyfürdő végállomás között zajlanak a munkálatok:

itt építik újjá a pályát, a munkák befejezése június végére várható. A tervek szerint még ez év nyarán megindulhat az utasforgalom a teljes vonalon.

Fotó: MÁV Csoport

A projekt keretében egyes feladatokat Balatonfenyves önkormányzata végez. Újjáépül Imremajor megállóhely, illetve megépül Buzsákon a már említett Csiszta gyógyfürdő állomás épülete. A kisvasút 1950-ben, eredetileg gazdasági vasútnak épült. Az oda-vissza egyórás úton nyáron igen jelentős a balatoni kirándulóforgalom, de a somogyszentpáliak és az imremajoriak számára a közösségi közlekedést is ezek a járatok jelentik. A MÁV-Start által üzemeltetett kisvonatokon regionális tarifa van érvényben – az országos árakhoz képest 25 százalékkal olcsóbban lehet jegyet váltani, s napijegy is vásárolható.

Újra gyermekvasút

A héten újraindult a személyszállítás a budapesti egykori Úttörővasúton, azaz a Széchenyi-hegyi Gyermekvasúton: a nyári szezonban mindennap, majd szep-tembertől a hétfői tanítási napok kivételével várják a kirándulókat.

Az idén elkezdődhet Csillebérc (egykori nevén Úttörőváros) állomás rekonstrukciója;

ennek keretében a már műszaki emléknek számító VES típusú biztosítóberendezés teljes felújítását is elvégzik.

2020 júniusában adták át a tavaly hetvenéves kort elért, renoválási munkálatokon átesett hűvösvölgyi állomást. A forgalmi irodát, a peronokat, a mellékhelyiségeket és a várótermet is felújították, modern LED-világítással szerelték fel, új utasirányító táblákat és információs kijelzőt kapott az állomás. Az idevezető sétautakat, a parkos területet szintén rendezték. A vasúttársaság saját forrásból 100 millió forintot biztosított a munkálatokra.

A MÁV azt is közölte, hogy a kisvasúti járműpark felújítása is zajlik.

A középfeljárós járművek közül öt téli és hat nyári (nagy) kilátókocsit renováltak, valamint az egyedi kis kilátókocsit. A nosztalgia-motorkocsi és két mellékkocsija, valamint az ún. debreceni kocsik (két szalon- és egy asztalokkal felszerelt, tanórák tartására alkalmas kocsi) tavasz óta újra üzemképesek. Az egyik 490-es sorozatú gőzmozdonyon jelenleg is dolgoznak Debrecenben.

A cikk a Figyelő hetilap június 3-iki számában került publikálásra.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek