Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) néven ezentúl negyedévente teljes körű iparági árindexet készít és tesz közzé a DigiLog Consulting Kft. Az index megmutatja, hogy a különböző gazdasági hatások mekkora árváltozást indokolnak az érintett szolgáltatások területén. Segítségével a fuvarozók követhetik saját költségeik alakulását az iparági átlaghoz viszonyítva, az árváltozásaikat pedig hitelesen alá tudják támasztani megbízóiknál. Az index értékének figyelemmel kísérésével maguk a megbízók is pontosan követhetik a közúti fuvarozás költségeinek alakulását, és ellenőrizhetik az árváltozások mértékét. „Kulcskérdés a gazdaság stabil növekedéséhez, a fogyasztók és az ipar biztonságos áruellátásához, hogy a mostani, gyorsan változó üzleti környezetben is korrekt megállapodásokat köthessenek a megbízók és a fuvarozók. A KFX életre hívásával ehhez kívánunk objektív segítséget nyújtani” – fejtette ki cége közleményében Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting alapító tulajdonosa, aki 18 éven át a Waberer’s Zrt. vezérigazgatója volt.

Fotó: KALLUS GYÖRGY/VG

A KFX aktuális értéke nemzetközi közúti fuvarozás esetében 11,6 százalék, belföldi közúti fuvarozásnál pedig 10,5 százalék. Ez azt jelenti, hogy a 2020-as bázishoz képest a 2021-es gazdasági hatások okozta költségnövekedést a nemzetközi közúti fuvarozás esetében 11,6 százalékos, a belföldi közúti fuvarozás esetében pedig 10,5 százalékos díjemelés kompenzálná. A DigiLog előrejelzése szerint

2022-ben akár 10 százalékhoz közeli díjnövekedés várható.

„A KFX belföldi és nemzetközi fuvarozásra vonatkozó értéke értelemszerűen nagyjából együtt mozog, hiszen lényegében hasonló gazdasági hatásokkal szembesülnek a fuvarozók bel- és külföldön is” – magyarázta a VG-nek Lajkó Ferenc. A nagy különbség szerinte az, hogy miközben a nemzetközi mutató értékét az árfolyamok is befolyásolják, a belföldiét nem.

A mutató attól teljes körű, hogy tartalmazza a közúti fuvarozás összes költségét, úgy mint üzemanyag, gépkocsivezető, autópálya, értékcsökkenés, lízingkamatok és az egyéb költségek, például a szerviz és a biztosítások díja, az irodai költségek. Figyelembe veszi továbbá az euró árfolyamának változását, egyes termelékenységi mutatók (például a járművek futásteljesítménye) és egyes hatékonysági mutatók (például az üres futás) hatásait is. Objektivitását az garantálja, hogy független tanácsadó vállalat kalkulálja és publikálja. Az árindex módszertanát és az eredmények pontosságát a Magyar Közgazdasági Társaság logisztikai szakosztálya hitelesíti. Az árindex a hazai fuvarozói top 20-ban szereplő vállalkozások gyakorlati adataira épül, amelyek mögött több ezer kamion teljesítménye áll. Emellett iparági és pénzügyi elemzéseket, valamint statisztikai forrásokat is felhasznál (KSH, Eurostat).

A hazai öt százalékát adja a szektor

Az ellátási láncok 2019 óta globálisan komoly nehézségekkel küszködnek, és ez alól nem kivétel a teljes áruszállítás közel 75 százalékát lebonyolító közúti fuvarozás sem – mutat rá a közlemény. Mára már nem a pandémia közvetlen hatásai okoznak nehézségeket, hanem az azt követő másodlagos jelenségek – például a munkaerőhiány, az akadozó ipari termelés, a bérinfláció, az vagy éppen a növekvő kamatok –, továbbá egyes szektorspecifikus politikai döntések következményei, mint a Brexit vagy a mobilitási csomag, amelyek mindegyike jelentősen növeli a fuvarozás költségeit. Ez a költségnövekedés nem csupán a közúti fuvarozók problémája, hanem a megbízóké és végső soron az egész gazdaságé is, mivel a közúti szektor adja a hazai GDP 5 százalékát, és a foglalkoztatottak 3,3 százalékát.