A magyarországi közúti fuvarozók egy részének akár havi 500 euró többletköltsége is keletkezik az elmúlt másfél évben több lépésben bevezetett uniós mobilitási csomag miatt
– derül ki abból a levélből, amelyet két hazai érdekképviselet, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT) fogalmazott meg az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) kérésére.
A szaktárca arra volt kíváncsi, hogy az Európai Unió Bírósága előtt tárgyalás alatt lévő – egyes pontjaiban Magyarország által is megtámadott – csomag követelményeinek betartása milyen hatással van a hazai közúti fuvarozókra. A válasz érdekében az érdekképviseletek által végzett felmérés során több mint 200 cégtől érkezett visszajelzés, a válaszadók összetétele pedig jól reprezentálja a hazai közúti áruszállítók összetételét: közel kétharmaduk legfeljebb 10 gépjárművet üzemeltető mikrovállalkozás, további 30 százaléknyi kisvállalkozásnak is kevesebbje van 50 gépjárműnél, és csak a fennmaradó hányad számít közép- vagy nagyvállalkozásnak. Ez azért is fontos, mert a mobilitási csomag előírásainak betartása döntően kis tőkeerejű vállalkozásokat kényszerít nagyobb, egyben a versenyképességüket rontó kiadásra.
A Kovács Kornél főosztályvezetőnek címzett levél szerint a válaszadók közel kétharmadának nőttek a kiadásai a mobilitási csomag miatt, e csoportnak pedig a negyede nyilatkozott úgy, hogy legalább az említett havi 500 euróval kell többet fizetniük az új előírások betartása érdekében.
A többletkiadást a formálisan a gépjárművezetők munkakörülményeinek javítását célzó, valójában rejtett piacvédelmi intézkedésnek is tartható csomag okozza
– válaszolt a Világgazdaságnak Árvay Tivadar, az MKFE főtitkára. Az előírások, így a költségnövekedések is szoros összefüggésben állnak a cikkünk címében kiemelt kamionparkolók szolgáltatásaival. Az egyik új szabály szerint ugyanis a sofőrök nem tölthetik a vezetőfülkében a pihenőidejüket, ha az 45 óránál hosszabb, ekkor valamilyen szállást kell igénybe venniük. Ám ha a kamionparkolóban nincs szálláshely – márpedig alig van –, akkor a sofőr kénytelen az áruval tele járművét őrizetlenül hagyni a parkolóban – mert kevés az őrzött parkoló is –, hogy az esetenként 20-30 kilométerre lévő szállodában éjszakázva még pluszköltsége is keletkezzen. Kézenfekvő elvárás lett volna Árvay Tivadar szerint, főleg, ha a csomag célja valóban a gépkocsivezetők munka- és szociális körülményeinek a javítása, hogy a kötelezettség életbelépésének idejére álljanak rendelkezésre megfelelő számban kellő infrastruktúrával felszerelt, őrzött, megfizethető díjakat kérő kamionparkolók Európa-szerte. A mobilitási csomag azonban nem várt el ilyet. Eközben a kabintilalom a válaszadó vállalkozók 30 százalékának növelte a költségeit, a válaszolók ötödének legalább 200 euróval. A kabinban alvás bírsága alkalmanként 2000 euró.
A magyarországi fuvarozók a hazai parkolókban nemigen éjszakáznak, számukra inkább a rövidebb idejű tartózkodáskor szükséges infrastruktúra a fontos, például a tisztálkodási lehetőségek. Az országon áthaladó külföldi kamionosok azonban a szállást is igényelhetik. Az országban több tucat kamionparkoló működik, van köztük néhány jó minőségű is, de a többségüket fejleszteni kellene Árvay Tivadar szerint, a számukat pedig növelni. Most ugyanis gyakori, hogy a jobb minőségű parkolókba olyan sok kamion áll be éjszakára, hogy a sor kilóg az útra, vészvillogóval néha még a leállósávot is elfoglalják. Esetenként a rendőrségnek kell intézkednie.
Kézenfekvő, hogy elsősorban az M1-es, az M0-s és az M3-as autópálya mentén lenne mielőbb szükség új létesítményekre.
Az unióban minősíthetők a kamionparkolók bronz, ezüst-, arany- vagy platinafokozattal. Az erről kiadott kézikönyv szerint nem ördögtől való a kulturált pihenés lehetőség, a wifi, a zuhanyozó, a vécé, a mosási és a szárítási lehetőség, az elkerített és bekamerázott járműrakomány őrzése vagy a szilárd járműbeálló burkolat. Nem árt a megfelelő világítás és az elektromos beléptető rendszer sem. Az ilyen célú beruházásokhoz támogatás is igényelhető az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből (CEF).
A kézikönyv egy Európa-térképen zöld pöttyökkel jelölte meg azokat a helyeket – Magyarországon több mint kéttucatot –, ahol hiányosságok vannak a biztonságos és védett parkolók terén.
A minősítés nem kötelező, Európa keleti felében egy horvátországi és egy romániai parkolón kívül máshol nem is éltek vele a kiadvány szerint. Ez az összeállítás azonban nem feltétlenül naprakész, Árvay Tivadar úgy tudja, hogy Magyarországon is van néhány minősített kamionparkoló. Igaz, a minősíttetést Németországon és Belgiumon kívül máshol sem vitték túlzásba.
Már a bronzminősítéshez is szükségesek a következők:
Ezzel szemben a tapasztalatok szerint ott sem mindig működik, vagy nincs rendben tartva a zuhanyozó, ahol egyébként van.
Parkolófejlesztésekre szükség lehet egy másik mobilitási előírás, a gépjárművek nyolchetenkénti hazatérési kötelezettsége miatt is. Ez esetben a kamionnak nem elég a saját országába belépnie, el kell jutnia a telephelyére, de Árvay Tivadar szerint ez teljesíthető lenne, ha határmenti parkolók indítanának egy ilyen célú telephely-szolgáltatást. Ekkor elég lenne a sofőrnek hazautaznia, a járművet viszont nem kellene üresen közlekedtetni. Persze a járművezetőknek legalább négyhetente haza kell térniük, ami a válaszadók 15 százalékának további legalább 200 eurójába kerül. Közel negyedük úgy érzi, hogy a fenti pluszköltségek miatt romlik a belföldi versenyképessége is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.