A következő uniós ciklusra csúszhat a végső szavazás a mobilitási csomagról, ugyanis egyelőre nemcsak a január végére tervezett eseménynek nincs konkrét időpontja, de annak sem, hogy a tervezet mikor kerül a plenáris ülés elé. Ha ez két héten belül nem történik meg, a kérdés parkolópályára kerülhet az európai parlamenti választások miatt – közölte a Világgazdasággal Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) megbízott főtitkárhelyettese. A helyzet amiatt is képlékeny, hogy a csomag három dossziéjából csak egyet fogadott el az Európai Tanács.
A mobilitási csomag fontosságát az adja, hogy elfogadása esetén olyan extra költségterheik keletkeznének a hazai és a regionális közúti fuvarozóknak, amelyek miatt tönkre is mehetnének. A nemzetközi fuvarozás persze nem állna le: a becsődölt cégek sofőrjeit átvehetnék az amúgy is sofőrhiányban szenvedő nyugati riválisaik, amelyek az említett többletköltséget a kelet-közép-európai konkurencia – és ezzel a fuvarozói kapacitások – megszűnése miatt könnyebben viselnék, a versenytársaik megritkulása esetén pedig még árat is emelhetnének.
Reális veszély, hogy a mobilitási csomag hatálya alól kibújó harmadik országbeli fuvarvállalkozások is benyomulhatnának az EU piacára,
velük szemben a gyakorlatban nem lehet majd érvényesíteni az EU kiküldetési irányelvének szabályait, és a szabálysértőkkel szemben sem tudnának fellépni az unión kívüli vállalkozások esetében.
Az adminisztratív előírások mellett jelentős többletköltséget okozna, hogy a kamionvezetők nem tölthetnék a kötelező, 45 órás pihenőidejüket a vezetőfülkében. Ez ráadásul a nyugat-európai fuvarozókat alig érinti Árvay Tivadar magyarázata szerint, mert ők jellemzően belföldön, illetve olyan távolságokon fuvaroznak, amelyek végeztével a járművek és a sofőrök is hazaérnek. Probléma a tervezett előírás betarthatósága is.
Az EU-ban alig van olyan, megfelelően őrzött, biztonságosnak ítélhető parkoló, amelyet elláttak szállással, tisztálkodási és étkezési lehetőséggel, valamint veszélyes árut szállító kamionoknak elkülönített területtel.
Márpedig, ha a sofőr őrizetlenül hagyná a rakományát, azzal sérülne munkáltatójának a megbízójával és a biztosítójával fennálló megállapodása is. Árukár esetén könnyen előfordulhatna, hogy minden felelősség a fuvarozót terhelné. Ezért a 45 órás pihenő szabályait alkalmazni kívánó tagállamok számára már most kötelezővé kellene tenni a megfelelő számú, minősített kamionparkoló kialakítását.
Az MKFE szerint Magyarországon sincs elég ilyen pihenő, de valami már elindult. Tavaly decemberben átadtak egy 1,1 milliárd forintból kialakított létesítményt az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, amely egyszerre fogadhat 124 kamiont, 11 lakókocsit, van helye hűtőkamionnak, túlméretes, veszélyesáru- és állatszállító járműnek, a sofőröknek pedig kialakítottak vizesblokkot, zuhanyzókat, külső kondiparkot. Épül egy ennél sokkal nagyobb is: ezer kamionnak, szintén az M1-esnél, Győr közelében.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható