BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jól jött a magyar fuvarozóknak a kormány segítsége – az útdíjemelés már kevésbé

Mindenképpen segítik a hazai közúti fuvarozókat azok a kormányzati intézkedések, amelyeket működési körülményeik javítása érdekében Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter nemrég bejelentett, bár nem ellensúlyozzák az egyéb költségnövekedéseiket. A fuvarozók a kormány segítségéért cserébe vállalták, hogy amennyiben tehetik, többet tankolnak majd belföldön.

A kormány gondoskodik a gázolaj jövedéki adótartalmából visszaigényelhető összeg 10 forintra növeléséről, a minimális szolgáltatási díj bevezetéséről a közúti árufuvarozásban, illetve egyetlen alvállalkozó igénybevételét engedi az áru továbbítása során. A felsoroltak a Gazdaságfejlesztési Minisztérium és két hazai közúti fuvarozó érdekképviselet közelmúltban született együttműködési megállapodásában szerepelnek. Az egyik aláíró szervezet a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a másik a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete.

SZA_1464
A magyar közúti fuvarozók érdekeinek érvényesítését segítik a nemrég bejelentett intézkedések.
Fotó: Szakony Attila / Zalai Hírlap

Utóbbi főtitkára, Árvay Tivadar az új intézkedésekről a Világgazdaságnak azt mondta, hogy ezek eszközök lehetnek elsősorban a kis és mikrovállalkozások kezében, mert így jogi hátteret is teremtenek annak, hogy a költségeiket az elvárt ütemben tudják érvényesíteni a fuvarozás során. A rendelkezés ugyanis ajánlást tartalmaz egy minimális szolgáltatási díjra (az útdíj, szorozva hárommal), egy várakozási óradíjat az jármű számára, és egy további díjat arra az esetre, ha a gépkocsivezető végzi a rakodást. Ez eddig hiányzott. 

Az új eszköz tehát enyhítheti a fuvardíj-emelés elmaradásából fakadó szorítást, de ez csak akkor ér valamit, ha be is tartható.

„Nem gondolom, hogy ez az intézkedés megváltásként fog megjelenni a szakmában, hiszen önmagában nem oldja meg azt a számos problémát, amit az alágazat görget maga előtt” – fogalmazott Árvay. A szakember ugyanakkor úgy látja, hogy a fuvarozással kapcsolatban idén született minden kormányzati intézkedés hozzátesz egy kicsit ahhoz, hogy javuljon a magyar vállalkozások versenyképessége, és talpon maradhassanak ezekben a „vérzivataros” időkben.

Az említett intézkedések közé tartozik, hogy

  • az adómentesen adható napidíj belföldi kiküldetés esetén 3 ezer forintról 9 ezerre, míg külföldi kiküldetés esetén 60 euróról 85-re nőtt,
  • a CEMT kvóta (nemzetközi árufuvarozási engedély) októberi csökkentése,
  • egyes közlekedési korlátozások feloldása,
  • lehetővé vált a vizsga nélkül GKI (gépjárművezetői képesítési igazolvány) továbbképzés az autóbuszvezetők és tehergépjárművezetők számára,
  • terítéken van a közúti árutovábbítási szerződés (KÁSZ) módosítása,  
  • a vásárolt gázolaj árából literenkénti 3,5 forintos jövedékiadó-visszatérítés jövőre 10 forintra nő.

Azonban mindez nem tudja kompenzálni az októbertől hatályos, 17,6 százalékos útdíjemelést, ami januártól a legjobb környezeti osztályban (euro 6) is további 30-50 százalékos lesz, az euro 5-ben pedig 40-60 százalékos. A kompenzáláshoz ennél sokkal többre van szükség. A felsoroltak között a KÁSZ két hete bejelentett módosítása tehát egy elég pici falat, de esetenként nagyon fontos lehet a megbízó és a fuvarozó közötti vitás ügyek rendezésekor.  

A fuvarozók vállalták, hogy többet tankolnak majd belföldön

A Világgazdaság korábban beszámolt, hogy az említett megállapodás aláírása előtt Nagy Márton ismertette, hogy a két fuvarozó érdekképviselet 7300 közúti személyszállító és árufuvarozó tagja együtt 57 ezer haszongépjárművet üzemeltet. A logisztikai ágazat a bruttó hazai hozzáadott érték 5 százalékát teszi ki, ezt a kormány 2030-ra 10 százalékra kívánja emelni. Ez a mindennapokra lefordítva azt jelenti, hogy több árut kell majd elszállítania a logisztikai ágazatnak. További cél, hogy a magyar árut magyar vállalkozások szállítsák. A miniszter felsorolta, hogy a megállapodás alapján a kormány gondoskodik a gázolaj jövedéki adótartalmából visszaigényelhető összeg 10 forintra növeléséről, valamint arról, hogy bevezessék a minimális szolgáltatási díjat. Ennek három altípusa jöhet létre:

  • a minimális szolgáltatási alapdíj a megtett úttal járó útdíj háromszorosa;
  • a rakodási és raklap válogatási díj minimum összege bruttó 10 795 forint, vagyis nettó 8500 forint;
  • az állásidőre járó állásdíj legalább bruttó 8636 forint, vagyis nettó 6800 forint.
  • A megállapodás rögzíti, hogy az áru továbbításával megbízott fuvarozó a teljesítéshez további egy alvállalkozót vehet igénybe.

A kormány várakozása szerint ezek az intézkedések jelentősen növelik az ágazat versenyképességét. Cserébe a fuvarozók vállalták, hogy

  • gépjárműveikbe lehetőség szerint Magyarországon tankolnak. A két szervezet tagjai együtt jelenleg 190 millió litert vételeznek, vállalásuk szerint ez az idén 50 millió literrel nő.
  • Emellett ösztönzik, hogy a fuvarozók csökkentsék a járműflottáik átlagéletkorát.
  • Felhívják tagjaik figyelmét a műszaki fejlesztések pozitív hatásaira, ezen belül azoknak a járműpark korszerűsítésen keresztül a működési költségekre gyakorolt hatásaira.
    A rendezvényen elhangzott, hogy a kormány remélhetőleg vizsgálni fogja a fuvarozók további javaslatait is. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.