A debreceni Északnyugati Gazdasági Övezetben létesítendő kamionparkoló és a hozzá kapcsolódó infrastruktúra (közművek és utak) építéséhez szükséges engedélyek és kiviteli tervdokumentáció elkészítésére írt ki uniós közbeszerzési pályázatot a Debreceni Ingatlanfejlesztő Kft.
A bazaltbeton az igazi
A kiírás a gazdasági övezeten több területre bontva sorolja fel az elvégzendő feladatot. Maga a kamionparkoló a B/1 nevű területen lenne. A helyszínen 194 Esporg ezüst- és 64 Esporg aranyminősítésű kamionparkoló-helyet kívánnak majd kialakítani, tehát a nyertes ajánlattevőnek ezeket a helyeket kell megterveznie a kiszolgálólétesítményeikkel, közműveikkel, útjaikkal együtt.
A kiíró bazaltbeton burkolatú parkolóra várja a terveket, az arany- és ezüstzónákban pedig konténerekben képzeli el a kiszolgálólétesítményeket.
Konténerekből szolgálnák ki a kamionparkolót
- A sofőrszállást 15 szálláskonténerben, amelyekben van WC, zuhanyzó és kézmosó. Ezeket a kamionparkoló közelében fogják elhelyezni, összesen 225 négyzetméteren.
- A porta számára egy konténerre lesz szükség, amely 15 négyzetmétert foglal el.
- Szanitercélra legalább 9 konténert létesítenek wc-zuhanyzó-kézmosó kialakítással, összesen 135 négyzetméteren.
- Étkezésre és a szabadidő eltöltésére 7 helyiségkonténerre lesz szükség, összesen 105 négyzetméteren.
A terület számára megtervezendő egy új, kétszer egysávos út is, amelynek a becsült hossza 2300 méter, és egy egysávos, amely 1200 méteres.
A veszélyes anyagot szállító tehergépjárműveknek a vonatkozó jogszabályoknak megfelelő parkolási lehetőséget kell kialakítani.
A tervdokumentációnak tartalmaznia kell a komplett – jogerős építési és vízjogi létesítési engedély(ek) megszerzésére alkalmas – engedélyezésiterv-csomagot és magát a szintén komplett, kivitelezésre alkalmas kiviteli tervet. A nyertes ajánlattevőnek kell megszereznie a közműkezelői-üzemeltetői hozzájárulásokat is minden szakágra.
Ez egyébként már egy korábbi kiírás módosítása, változott ugyanis az ajánlatoknak az előző hirdetményben szereplő, 2024. január 19-i dátuma, és február 2-ra módosult. (Értelemszerűen változott a bontás dátuma is.)
„Nyilvánvaló, hogy a debrecenihez hasonló méretű ipari beruházás hatalmas közúti fuvarozási igényt is generál, és az is egyértelmű, hogy mögé oda kell állítani egy kamionparkoló-kapacitást” – válaszolt a Világgazdaságnak Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára. Jelezte, hogy az arany- és ezüstszintű besorolásra azért van szükség, mert akkor igényelhető uniós forrás a beruházáshoz, ha a létesítmény megfelel a besorolás szerinti elvárásoknak. E szoros összefüggés mellett az is kiemelt szempont, hogy a gépjárművezetőknek is ilyen besorolású parkoló garantál megfelelő minőségű szolgáltatást.
Árvay Tivadar nagyon fontosnak értékeli a Debrecenben tervezett parkolóprojektet, de jelezte, hogy az országban még többre lenne szükség. A fentihez hasonló kapacitású kamionparkoló van ugyan, de minőségiből már kevés. E kevesek egyike a tatabányai, és van még négy-öt magas színvonalú, de azok még kisebbek.