Christo első nagyszabású kültéri projektje az Egyesült Királyságban az olajoshordókból álló gigantikus szobor.
J.J.
2018.08.16, 20:52
Megosztom a cikket
Szeptember 23-ig még látható a londoni Hyde Park Serpentine-taván a különleges projektjeiről híres Christo olajoshordókból álló úszó szobra, a Masztaba.
Az Egyesült Királyságban először mutat be nagyszabású kültéri projektet a bolgár származású művész, aki elsősorban épületburkolásairól vált ismertté, noha folyamatosan tiltakozik az ellen, hogy csomagolóművésznek titulálják.
Az eredetileg Hriszto Javasev néven a bulgáriai Gabrovóban született művész 1957-ben disszidált Párizsba, ahol megismerkedett későbbi feleségével és művésztársával, Jeanne-Claude Denat de Guillebonnal. 1964-ben már együtt költöztek New Yorkba. Annak ellenére, hogy a 2009-ben elhunyt feleség végig háttérben maradt, Christo alkotótársának tekintette, hiszen projektjeik zömét közösen találták ki.
A Londonban felállított Masztabáról Christo azt reméli, hogy a többi művével ellentétben, amelyeknek már csak a dokumentációja létezik, ez nem marad ideiglenes, mármint abban az értelemben, hogy egy nagyobb verziója a közeljövőben az Egyesült Arab Emírségekben – abban a régióban, ahol eredetileg is voltak masztabák – megépülhet, és a világ legnagyobb műtárgya lesz.
Az arab Masztaba lehetséges helyszínét Abu-Dzabitól nem messze találták meg, már zajlanak a pénzügyi és adminisztratív előkészületek.
Fotó: AFP
A megvalósuló építmény mérete a londoni hatvanszorosa lenne, magassága meghaladja majd a gízai piramisokét. Az ottani hordók színvilága az iszlám kultúra jellegzetes színeit idézné. A londoni Masztaba kék, vörös és ibolyaszínű hordókból áll, színe a fényviszonyok változásával folyton alakul, és a hordók tükröződése a vízben egy absztrakt festmény benyomását kelti.
A helyszínválasztásban közrejátszhat, hogy a művészt a neves londoni Serpentine Galleries képviseli, s a galéria két kiállítótere a Serpentine-tó két partján található. Az egyikben egész nyáron Christo és Jeanne-Claude: A hordók és a masztaba 1958–2018 című kiállítása látható, amely igyekszik szélesebb kontextusba helyezni a tavon úszó platformra felépített konstrukciót, végigvezetve a látogatókat azokon a korábbi projekteken, amelyekben a hordók már szerephez jutottak.
A masztaba az ókori Egyiptomban az előkelőségek egyik sírtípusa volt.
Christo és felesége az ókori formát modern alkotásban akarta visszahozni, olyan anyagból, amely ezt a térséget, pontosabban annak gazdagságát napjainkban jelképezi. Ezért választották az olajoshordókat.
Nem először dolgozott Christo olajoshordókkal, 1962-ben, még pályája elején, a berlini fal építése elleni tiltakozásul 441 ilyen hordóból épített falat, lezárva egy párizsi utcát. A „párizsi vasfüggöny” felépítése a maga idejében a Berlint kettéosztó fal ellen a művészet eszközeivel való tiltakozás egyik legjobb példájává vált.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.