A Volvónál 1968-ban kezdte el gyártani a 164-es modellt, ekkor látták elérkezettnek az időt, hogy feljebb pozicionálják magukat. A hathengeres csúcsmodell a Mercedes-Benz W108, azaz az S-osztály konkurense volt. Az 1968-as Párizsi Autószalonon leleplezett 164-esnek a vele párhuzamosan debütáló Jaguar XJ6-ossal és az E3-as kódjelű ikerlámpás BMW limuzinnal, amelyet 2500-as és 2800-as típusnévvel forgalmaztak kellett felvennie a versenyt. A Volvónál Jan Wilsgaard vezető formatervező a saját korábbi tanulmányautója, az 50-es években készült P358-as stíluselemeit használta fel a látványos átalakításhoz. A nagyobb tengelytávú, hosszabb orrú újdonság saját hűtőrácsot, első sárvédőket, motorháztetőt, lökhárítókat, fényszóró-foglalatokat és irányjelzőket kapott.
Bár testesebbnek tűnt, szélessége és magassága változatlan maradt a 144-eshez képest. Akkoriban a hathengeres motor mellett a fabetét és a bőrkárpit jelentette a felsőbb osztályba lépést. Igaz, a Volvo 164-esbe csak fautánzatú dekoráció jutott, ez volt az egyik első autó, amelyet az 1974-es frissítés után ülésfűtéssel szereltek fel. Ebben az évben a német, a brit és az ausztrál piacon megjelent a TE kivitel fényszórótörlő és -mosó berendezéssel, hátsó fejtámlákkal és olvasólámpákkal, négy hangszórós autórádióval, légkondicionálóval és kárpitozott, megvilágított csomagtartóval.
A személyautóban először és utoljára használt 3,0 literes hathengeres, B30-as jelű motor a karosszériához hasonló módon, a 2,0 literes négyhengeres, B20-as átalakításával született. 1971-ig két Zenith Stromberg karburátorral 130 lóerőt teljesített, az 1972-től választható, 1973-tól széria Bosch D-Jetronic elektronikus befecskendezéssel 160 lóerőre volt képes. Utódja, a többféle gyártó kínálatába is bekerült PRV V6-os lett. Mivel 1975-ben az USA-ban a Volvo 264-es még nem volt elérhető, a négyfokozatú kézi mellett háromfokozatú, Borg-Warner automatikus váltóval készülő 164-es egy évvel tovább maradt gyártásban. A kereskedők hiába jelezték a gyárnak, hogy igény lenne rá, kombiváltozat sosem készült, a típusjelzést szigorúan véve mind a 146 008 példány hathengeres és négyajtós volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.