BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Washington becsapta maga után az ajtót

A vámháború veszélyeire figyelmeztet a Világbank, miközben az Európai Unió egységes frontot akar létrehozni Donald Trump politikájával szemben.

A z Európai Unió júliustól veti ki a pótlólagos vámtarifákat a meghatározott amerikai termékekre az acél- és alumíniumbehozatalra kiszabott tarifákra válaszul – jelentette be tegnap az Európai Bizottság, mi­után jóváhagyta az érintett – 2,8 milliárd euró értékű – termékek listáját. Ezt már korábban megküldték a Kereskedelmi Világszervezetnek (WTO). A testület reményei szerint a tagországokkal együttműködve várhatóan még júniusban sikerül lezárni a megfelelő eljárást.

Cecilia Malmström kereskedelmi biztos szerint Brüsszelnek nem maradt más választása, mi­után Washington az utolsó pillanatban „becsapta az ajtót” a tárgyalások előtt. Az EU pedig hajlandó lett volna csökkenteni az amerikai autók vámját, és együttműködve az Egyesült Államokkal – mondta a biztos a CNN-nek. Az EU-nak muszáj visszavágnia, hogy megvédje a globális kereskedelmi szabályokat, tette hozzá Malmström. Az amerikai vámtarifák a WTO szabályai szerint „törvénytelenek” és „színtiszta protekcionizmust” szolgálnak, hangsúlyozta a biztos, aki közölte: az EU együttműködést kezdeményez olyan országokkal, mint Mexikó, Kanada és Japán annak érdekében, hogy egységes frontot alakítsanak Donald Trump amerikai elnök agresszív kereskedelmi politikájával szemben.

Mexikó már meg is tette az első lépéseket. Ildefonso Guajardo gazdasági miniszter bejelentette, hogy országa az eddiginél több sertéshúst vásárol majd Európából, mi­után 20 százalékos vámot vetettek ki válaszképpen az amerikai importra. Mexikó évi 1 milliárd dollár értékben vásárol sonkát és lapockát, ennek 90 százaléka az Egyesült Államokból származik, most azonban új beszállítók után néz, hogy megelőzze a vámok miatti áremelkedést. Mexikónak 11 országgal van állategészségügyi megállapodása, így Kanadából, Ausztráliából, Új-Zélandról, Dániából, Chiléből, Spanyolországból, Franciaországból, Németországból, Olaszországból és Belgiumból pótolható a kieső mennyiség. Amerikai ágazati szakértők szerint azonban sem könnyű, sem pedig olcsó nem lesz helyettesíteni az amerikai húst. A mexikói piac kiesése azonban súlyos problémát okozhat az amerikai sertéstenyésztőknek is. Tavaly a déli szomszédba irányult a teljes amerikai sertéshúsexport majdnem negyede. Minnesota állam 7,1 milliárd dolláros agrárexportjának például a 14 százaléka megy Mexikóba, Virginia 68 millió dollár értékben szállított oda tavaly sertéshúst.

A vámversennyel foglalkozott a Világbank is A globális gazdasági kilátások 2018 című kiadványban. A szervezet figyelmeztetése szerint a 2008–2009-es pénzügyi válsághoz hasonlóan akár 9 százalékkal is visszaeshet a globális kereskedelem, ha eszkalálódik a vita a legnagyobb gazdaságok között. A protekcionizmusnak elsősorban a feltörekvő és a fejlődő országok, azokon belül is a mezőgazdaság és élelmiszeripar eshet leginkább áldozatul. Donald Trump fő célja a vámokkal az, hogy kiegyensúlyozottabbá tegye az amerikai külkereskedelmet, és lefaragja a hiányt. A tegnap nyilvánosságra hozott adatokban már látszanak az első eredmények: héthavi mélypontra, 46,2 milliárd dollárra csökkent a külkereskedelmi deficit áprilisban.

Úgy tűnik, mégis megmenekülhet a ZTE

Elvi megállapodást kötött a kínai ZTE a washingtoni kereskedelmi minisztériummal, amelynek eredményeképpen a telekommunikációs vállalat ismét hozzájuthat az amerikai technológiához, és visszatérhet a piacra – értesült a Reuters. Az egyezség részeként a ZTE 1 milliárd dolláros bírságot fizet, és letétbe helyez 400 millió dollárt arra az esetre, ha a jövőben újabb szabálysértést követne el. A ZTE emellett ígéretet tett arra is, hogy harminc napon belül lecseréli az igazgatótanácsot és a menedzsmentet, valamint korlátlan látogatási jogot biztosít a gyáraiban, hogy ellenőrizhető legyen: az amerikai technológiát a megállapodások szerint alkalmazzák. | VG

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.