Luigi Di Maio, az olasz kormány munkaügyi és szociális minisztere – az Öt Csillag Mozgalom vezetője – július 4-én prezentálta azt a rendeletcsomagot, amellyel a társadalmi egyenlőtlenséget, a szegénységet és a szociális feszültségeket okozó érzékeny pontokat próbálják enyhíteni. Ezek között szerepel a sportfogadási reklámok problematikája is, amelyeket most betiltanak a rádióban, a televízióban, az interneten, a nyomtatott sajtóban, a stadionokban és a csapatok mezein is. A rendelet tehát gyakorlatilag minden látható és hallható felületen eltünteti a sportfogadás hirdetését.
Az olasz labdarúgó-klubcsapatokat tömörítő Serie A közös nyilatkozatot adott ki, amelyben elítélik a sportfogadási reklámok tiltásáról szóló rendeletet.
A törvényt az új római kormány hozta. Ami a leginkább fáj az olasz csapatoknak, az az, hogy a tiltás szinte csak a futballra vonatkozik. A reklámtevékenység állami korlátozása óriási kiesést okoz a kluboknak, és ami még nagyobb probléma, hogy a cégek ezáltal külföldre viszik azt a befektetni kívánt tőkét, amelyet a rendelet értelmében nem tudnak Olaszországban beforgatni. A reklámbevételek csökkenése munkahelyek megszűnéséhez is vezethet, tekintve, hogy jóval kevesebb bevétellel rendelkeznek majd a csapatok. A Serie A elitklubjai nyomatékosan felhívják a figyelmet arra, hogy sehol a világon nem történt még hasonló intézkedés. Az új rendelet a Serie B-t is érinti, ahol a liga összbevételének megközelítőleg 20 százaléka tűnik majd el. A kormány régóta tenni akart már a szerencsejáték ellen, ugyanis a játék iránti vonzalom súlyos függőséggé vált az olaszoknál – tavaly százmilliárd eurót költöttek sportfogadásra és egyéb szerencsejátékokra. Az olasz egészségügyi hatóságok arról számoltak be, hogy már több mint 12 millió állampolgár szenved krónikus játékfüggőségben.
Az olasz bajnokság csapatainak fele gondolja úgy, hogy a tiltás tetemes veszteség a számukra. A futballal kapcsolatos sportfogadási bevételek tavaly elérték a nyolcmilliárd eurót, ebből 4,9 milliárd euró származott az online fogadásokból.
A sportfogadás állami monopóliummá válását készíthetik elő
Milyen hatással lehet az olasz társadalomra és az ország gazdaságára az új törvény?
Nem hiszem, hogy számottevő hatást tudna gyakorolni. Szerintem nem túl jó és célravezető megoldás az, hogy reklámozni nem lehet, de játszani igen. Attól még, hogy nem lesznek hirdetések, a fogadók pontosan tudják majd, hogy milyen platformokon tudnak játszani: ugyanott, ahol eddig is.
Elképzelhető, hogy az új rendelet már az előszobája annak, hogy az olasz sportfogadás kizárólag állami kézbe kerül majd?
Nagyon úgy tűnik. Az olaszoknál helyi engedéllyel működnek a nemzetközi sportfogadási irodák, szemben mondjuk a magyarországi gyakorlattal, nálunk ugyanis nem hirdethetnek külföldi cégek. A jelenlegi tendencia alapján elképzelhető, hogy állami monopóliumot alkalmaznak majd az eddigi liberalizált piac helyett.
Az irodák hirdetés nélkül ellehetetlenednek?
Nagy kérdés, hogy miként és miből tud hosszú távon megélni egy cég, ha nem reklámozhatja magát. Kölcsönös kapcsolat van a sportfogadó irodák, a média és a klubok között, tehát minden mindenkire hatással lesz. Amíg nem találnak valami – mindenki számára elfogadható – megoldást, addig lehet, hogy a fogadóirodák olyan eszközökhöz nyúlnak majd, mint például a hírlevél küldése a már regisztrált ügyfeleknek. Persze ez hosszú távon kevés lesz, hiszen minden vállalkozásnak az a célja, hogy minél több új ügyfelet cserkésszen be.
De a legnagyobb vesztes maga a labdarúgás lesz…
Így van, ráadásul az olasz foci amúgy is súlyos gazdasági problémákkal küzd. Egyre csökken a nézőszám, a stadionok lepusztultak, és ha ezt a szponzorációs lehetőséget is kivonják a labdarúgásból, akkor komoly bajok lehetnek.
Azért a Serie A nagyobb klubjai túlélhetik
az ilyen jellegű, szándékos tőkekivonást?
Differenciáltan érinti a klubokat a tiltás. Olaszországban kevés olyan grandiózus klub van, mint például a Juventus, ahova sok helyről érkezik be pénz, így biztosabb lábon áll. A kisebb csapatok – amelyeknek adott esetben pont a hirdetésből jön be a legnagyobb bevétel – csúnyán pórul járhatnak, akár az első osztályból is kitaszíthatja őket ez a rendelkezés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.