Az Egyesült Államok és Kína egyre élesedő kereskedelmi konfliktusa már érezhetően negatív hatással van a két országgal üzleti kapcsolatban álló német vállalatokra – derült ki a DIHK kereskedelmi és iparkamara felmérésének eredményéből. A Kínában termelő német vállalatok 41 százalékát terhelik a magasabb vámok az amerikai export és 46 százalékukat az import vonatkozásában. Az Egyesült Államokban a gyártók 57 százaléka panaszkodott a kínai exportjukat érintő negatív hatásokra, 75 százalékuk pedig a kínai import emelkedő költségeire. A vámháború miatt az Egyesült Államokban termelő német vállalatok közül sokan fontolgatják, hogy átviszik a gyártást más országba – mondta a Reutersnek Volker Treier, a DIHK külkereskedelemért felelős vezetője, aki szerint a helyzet eszkalálódása „már az egész világkereskedelmet fenyegeti”. Az Egyesült Államok Németország legjelentősebb exportpiaca, míg Kína a legnagyobb kereskedelmi partnere; a német vállalatok amerikai befektetésének összértéke 400 milliárd euró, a kínaié 80 milliárd, és a DIHK statisztikái szerint az Egyesült Államokban több mint 850 ezer, Kínában 700 ezer embert foglalkoztatnak.
A feszültség pedig nem csökken, hanem tovább fokozódik Washington és Peking között, miután szerdán hivatalosan is bejelentették, hogy Donald Trump amerikai elnök a korábban kilátásba helyezett 10 helyett 25 százalékos pótlólagos vámmal tervez sújtani újabb 200 milliárd dollár értékű kínai terméket. A hírre tegnap délelőtt 0,4 százalékkal gyengült az euró, a jüan értéke pedig 14 hónapos mélypontra zuhant a dollárhoz képest. A sanghaji tőzsde fő mutatója 2, a sencsenié 2,5, a háromszáz legnagyobb társaság CSI 300-as indexe pedig 2,22 százalékkal esett vissza. Csökkentek az irányadó indexek Ázsia más legfontosabb tőzsdéin is: a tokiói Nikkei 1,03, a Topix index 1, a dél-koreai Kospi 1,6, az ausztrál S&P/ASX 200 0,55, a hongkongi Hang Seng 2,2 százalékos mínuszban zárt.
Vang Ji kínai külügyminiszter csütörtökön sürgette Washingtont, hogy „nyugodjon le és térjen észhez”, nyomásgyakorlással ugyanis nem ér el semmit, a kereskedelmi tárca pedig megismételte, hogy Peking válaszolni fog az újabb amerikai lépésre. A két ország közötti feszültséget várhatóan tovább szítja majd Washington új indiai–csendes-óceáni kezdeményezése, amelyet e heti délkelet-ázsiai látogatásán próbál meg eladni Mike Pompeo amerikai külügyminiszter. A 113 millió dolláros technológiai, energetikai és infrastrukturális programmal azonban aligha fog nagy tetszést aratni, hiszen olyan országokat érintene, amelyek a kínai export ellátási láncának szerves részei, és milliárdokat veszítenek a kereskedelmi háború miatt. Pompeo előbb Malajziába, majd Szingapúrba látogat, ahol ma a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetsége (ASEAN) tíz tagállamának képviselőivel találkozik. A legnagyobb szingapúri bank, a DBS elemzése szerint az ország jövő évi növekedését a jelzett 2,7 százalékról 1,2 százalékra vetné vissza, ha a teljes amerikai–kínai kereskedelmet 15-25 százalékos vámok terhelnék. Ebben az esetben a maláj GDP a becsült 5 százalékról 3,7 százalékra csökkenne 2019-ben.
Összefog a Starbucks az Alibabával
A Starbucks ősztől az Alibaba közreműködésével szállít házhoz kávét a kínai nagyvárosokban, így akarja felvenni a harcot az erősödő helyi vetélytársakkal második legfontosabb piacán – jelentette be tegnap Sanghajban Kevin Johnson, az amerikai kávézólánc vezérigazgatója. A seattle-i székhelyű Starbucks Pekingben és Sanghajban kezdi a házhoz szállítást százötven üzletéből, és az év végére harminc városra terjesztik ki a szolgáltatást. Johnson szerint az együttműködés pozitív pénzügyi hatását már a következő negyedévben érezni fogják – számolt be a Reuters. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.