BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A nagy Nike-dilemma: eladni a Converse-t, vagy sem?

A divatiparban, ideértve a sportcipőket is – részben a vámok hatására – egymást érik a nagy értékű tranzakciók. Most a Nike áll dilemma előtt: eladja-e a gyengélkedő Converse-t, vagy cipelje tovább ballasztként, bízva a márka feltámadásában.

„Saint Laurent-hoz Chucksot húztam” (Got Chucks on with Saint Laurent) – énekelte Mark Ronson és Bruno Mars 2014-es slágerükben, az Uptown Funkban. A Yves Saint-Laurent néhány hete tartotta divatbemutatóját Párizsban. De hol voltak a Converse Chuckok? Valószínűleg valamelyik kiskereskedő leárazott állványán ragadtak.

Converse Nike
Elkopott kissé a Converse, a Nike fontolgatja is az eladását / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

Elliott Hill, a Nike vezérigazgatója a Saint-Laurent-bemutató utáni napon közölte, hogy a Converse – a Chuck Taylor All Star tornacipő gyártója – eladásai 28 százalékkal estek vissza, ha nem számítjuk a devizaárfolyamok hatását a sportszergyártó óriáscég első negyedévében. Ahelyett, hogy egy kisebb márka megerősítésével terhelné magát, Hillnek inkább el kellene adnia a Converse-t, vagy legalábbis nyitottnak kellene lennie az ajánlatokra – javasolja a Bloomberg kolumnistája.

Gyengélkedik a Converse 

Ahogy az Adidas Samba tornacipőjének népszerűsége alábbhagy, a fogyasztók alternatívákat keresnek. A Converse divatossága hullámzó: volt, hogy menő volt a 2000-es évek elején, így elvileg most újra lendületet kaphatna az akkori trendek – például a szűk farmer és a khaki dzseki – visszatérésével. Egyelőre azonban a vásárlók nem cserélik le az Adidas három csíkját a Converse csillagos bokalogójára.

A Nike igyekszik felzárkózni, Hill az első negyedéves eredmények bejelentésekor az elemzőknek elmondta, hogy új vezetést nevezett ki a Converse élére, és hogy a Chuck Taylor cipő 

a globális piaci újraindítás korai szakaszában van. 

A Nike „agresszív lépéseket” tesz, hogy a márkát jövőbeli, nyereséges növekedésre pozicionálja. Bár nem részletezte, mit ért ezen, valószínűleg a régi modellek kisöprését és új dizájnok bevezetését, ahogy a Nike a saját Air Force 1, Air Jordan 1 és Dunk modelljeivel tette. 

A Nike kezd talpra állni, a Converse viszont továbbra is lemaradásban van

A márka várhatóan 1,4 milliárd dollár bevételt termel idén, eladási értéke 1–2-szeres árbevételi szorzóval becsülhető, mondja David Swartz, a Morningstar elemzője. Mivel 

a Nike 2003-ban mindössze 305 millió dollárért vásárolta meg a Converse-t, egy 1,4–2,8 milliárd dolláros értékesítés nem okozna leírást a könyvekben, sőt meglehetősen jó üzletnek bizonyulna.

A Nike éves, 47 milliárd dollárra várt bevételéhez képest ez az összeg pénzügyileg nem lenne meghatározó. A Converse eladásának valódi előnye az lenne, hogy Hill két fő feladatára összpontosíthatna: 

  • a sportpiacon felvehetné a versenyt az új és gyorsan növekvő konkurenciával, mint például az On Holding és a Hoka (a Deckers Outdoor Corp. márkája) 
  • valamint a divatosabb vonalon az Adidas elleni harcra.

 

A divatiparban egyáltalán nem ördögtől való dolog, ha egy cég megszabadul egy nem alapvető márkától. 

  • A VF a múlt hónapban például eladta munkaruharészlegét, a Dickiest a Bluestar Alliance-nek 600 millió dollárért. (Tegyük hozzá, hogy a Dickies egyáltalán nem csak pusztán munkaruha, az elmúlt évtizedek során egyfajta átmenetté vált a munkaruha és a divat között.)
  • Korábban a Levi Strauss is túladott a Dockers márkán, az Authentic Brands Groupnak adta el, 391 millió dollárért. 
  • A Bluestar Alliance, amely tavaly megszerezte az Off-White-ot az LVMH-től, és az Authentic Brands Group, amely a Reebok tulajdonosa, kézenfekvő vevők lennének a Converse-re.

A márka a VF-portfóliójába is illik – véli Swartz –, de a Vans és a The North Face tulajdonosa jelenleg inkább eladó, mint vevő, mivel kénytelen csökkenteni adósságát, az S&P Global nemrég le is minősítette emiatt a céget. A Dickies eladásán túl tavaly a Supreme divatmárkát is értékesítette a Ray-Ban gyártójának, az EssilorLuxotticának 1,5 milliárd dollárért. A VF ugyan nagy lépéseket tesz tartozásainak csökkentése irányába, de a Converse megvásárlása valószínűleg most túl nagy falat lenne neki. 

A magántőke is érdeklődhet

Májusban a 3G Capital bejelentette, hogy 9,4 milliárd dollárért felvásárolja a Skecherst.  A Converse mérete pont ideális lenne egy készpénzben bővelkedő pénzügyi befektető számára. Könnyen lehet, hogy egy ilyen vevő úgy számolna: ha a Converse kiszabadul a Nike árnyékából, kreatívabbá válhat, és újra beindulhatnak az eladások. Mire a magántőke három-öt év múlva kiszállna, a VF akár újra vevői pozícióban lehetne.

Egy esetleges Converse-bevásárlásnak azonban a vevői és az eladói oldalról erős kockázatai is vannak. 

  • Először is, a vámok lenyomták a cipőipari értékeléseket. Sem a Foot Locker, amelyet májusban a Dick’s Sporting Goods vásárolt fel, sem a Skechers nem ért el kiugró árbevételt. Vagyis a piaci környezet lenyomja az árakat, ami kedvez a vevőknek, viszont egy tranzakció egyáltalán nem kecsegtet gyors megtérüléssel. 
  • Másodszor, fennáll a veszély, hogy az új tulajdonos sikerre viszi a márkát, és új riválist teremt a Nike-nak. Az Authentic Brands például komoly összegeket invesztált a Reebokba, ami ki is fizetődött: a márka eladásai 1,6 milliárd dollárról 5 milliárdra nőttek 2020 és 2023 között.

Mindezek ellenére Hill számára a Converse eladása logikus lépés lehet. Vámterhek, óvatos fogyasztók és az erős versenytárs, az Adidas vezérigazgatója, Bjorn Gulden mellett nehéz sikereket aratni. A Converse értékesítése az egyik lenne.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.