A mesterséges intelligenciát (MI) ma még sokan „űrtechnológiának” tartják, és a közvélekedés várhatóan két-három év múlva sem változik, az igazi áttörésre inkább nyolc-tíz éves távlatban lehet számítani – mondta a Világgazdaságnak Varga Zsigmond, az SAP üzletfejlesztési vezetője. Kiemelte, hogy a mesterséges intelligencia üzleti célú alkalmazása egyelőre versenyelőnynek tekinthető, de idővel annyira magától értetődővé válik, mint ma az okostelefonok használata. Az Economist Intelligence Unit felmérése szerint nem a költségcsökkentés a fő szempont, amikor egy vállalat az MI alkalmazása mellett dönt, az értékesítés és a vállalati folyamatok finomítása vagy éppen a termékminőség javítása élvez prioritást. Előrejelzések szerint a mesterséges intelligencia ráadásul 2030-ra 16 ezermilliárd dollárral járul hozzá a globális GDP-hez – összehasonlításképp: az általa generált üzleti érték már idén 1200 milliárd dollár lehet világszerte, ami a tavalyi másfélszerese, 2022-re pedig eléri a 3900 milliárd dollárt.
Jó példa a mesterséges intelligencia által kínált előnyökre Varga Zsigmond szerint a HR-területen a személyre szabott oktatási, képzési menetrend automatikus összeállítása, egy önéletrajzhoz leginkább passzoló állásajánlatok kiemelése, vagy épp a nyitott pozíciókra jelentkezők önéletrajzának előzetes feldolgozása. Mindebben nagy segítség lehet a természetes nyelvfeldolgozás, így a digitális asszisztensek, a chatbotok, melyek algoritmusai képesek értelmezni a beszélt nyelvi információbevitelt. Ezáltal például rendelés során a felhasználó helyett a gép keresgél az árukatalógusban, és választja ki a terméket, ezt egyre többen alkalmazzák az ügyfélszolgálatokon. Mindez előretör a vállalati IT-osztályokon is: már a gép válaszol az olyan nem túl összetett kérdésekre, mint például hol talál meg egyes funkciókat a felhasználó a központi portálon, vagy mi egy új laptop rendelésének folyamata – részletezte a szakember. A közszférában az ügykezelés területén kezdett teret hódítani a mesterséges intelligencia, hiszen egy nagy intézményen belül egy-egy ügynek nagyon hosszú előtörténete lehet, amelyhez számtalan korábban keletkezett dokumentum kapcsolódik. Egy levelet „végigolvasva” az MI képes eldönteni, hogy a szervezeten belül ki lehet a címzett, akihez az ügyet feldolgozásra továbbküldheti. Az államigazgatásban emellett a képfelismerés is fontos szerepet kap az SAP üzletfejlesztési vezetője szerint.
Ma már egy 100 millió forint forgalmú kis családi cég termelését ugyanúgy új alapokra helyezheti a mesterséges intelligencia, mint egy 100 milliárdos nagyvállalatét – hangsúlyozta Varga Zsigmond. A technológia szolgáltatásként elérhető, így a beruházási költségek sem gördítenek akadályt. Az MI alkalmazására ráadásul a mezőgazdaságban is mind gyakrabban láthatunk példákat. Főként a termények érési folyamatát követhetik nyomon az agrárszakemberek, de jelzéseket kaphatnak a növényeket megtámadó betegségekről, a szükséges öntözésről, trágyázásról vagy épp a vegyszeres védelemről – tette hozzá.
A kereskedelem és a marketing eddig ismert szabályait is átírhatja a szakértő szerint az MI: képfelismerés segítségével megállapítja a kirakat előtt álló érdeklődő nemét, hozzávetőleges korát, a pillanatnyi kedvét, az öltözetét, és ezek alapján egyénre szabott ajánlatot ad a pillanatnyi raktárkészletből. Mindemellett az okosszerződés a blokklánc-technológia vállalati alkalmazásának kézenfekvő példája lehet: egy teljesítési igazolás feltöltésével akár a kapcsolódó kifizetés is automatikusan elindítható, de ugyanilyen elven akár a kötbérigény is hatályba léphet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.