A pekingi vezetés megelégelte, hogy polgárai a munka helyett online videojátékokkal múlassák az időt. Az oktatási minisztérium a gyerekek és a kamaszok körében viharos gyorsasággal terjedő rövidlátásra hivatkozva hozta meg szigorú döntését, amelynek értelmében korlátozza a piacra dobható új videojátékok számát, hangsúlyosabbá teszi a korhatáros játékokra való figyelmeztetést, valamint limitálja az online a képernyő előtt eltölthető időt a fiatalok körében. A tárca a szülők és a pedagógusok felelősségét is feszegeti, mondván, nekik kell elérniük, hogy az ifjúság kevesebb időt töltsön okostelefonja vagy táblagépe birizgálásával, emellett arra szólítja fel őket, gondoskodjanak arról, hogy a gyerekek legalább napi egy órában a szabad levegőn mozgással vezessék le fölös energiáikat. Való igaz, a világ legnépesebb országa egyben a legjátékosabb, de lehet, hogy a leginkább játékfüggő is, hisz minden negyedik dollár ezen a pályán gurul el, s az idén már 38 milliárd dollár lehet a szektor szereplőinek összesített forgalma a Newzoo piackutató becslése szerint.
Az említett summa oroszlánrésze a Tencenthez folyik be. Az internetes szolgáltatások és játékok piacvezető vállalata azonnali 5 százalékos árfolyamzuhanással reagált a szigorításokra, s ezen az sem segített, hogy elnöke, Martin Lau személyesen nyugtatgatta a befektetőket, hangoztatva, hogy szerinte csupán átmeneti kormányzati intézkedésekről van szó. A technológiai szektor megregulázásától sem visszariadó kínai vezetés azonban nem így látja, mostani intézkedése is beleillett az eddigi sorba. A Tencent árfolyama idén közel 30 százalékkal esett a sorozatos szigorítások miatt, a cég értéke 160 milliárd dollárral 409 milliárdra zuhant, holott nemrég még a szintén számos sebből vérző, most 502 milliárdnál járó Facebookot is megelőzte. A Tencent nyereségtermelő képessége tizenhárom esztendő folyamatos emelkedése után megtört az előző negyedévben, s a cég hatalmas érdeklődéssel várt két új videojátéka, a PlayerUnknown’s Battlegrounds és a Monster Hunter: World még nem ment át a pekingi hatóságok szűrőjén. Utóbbi óvatosabbá is vált azután, hogy tavaly a Honor of Kings nevű játék ügyében vizsgálat indult annak kiderítésére, valóban függővé teszi-e a felhasználókat. A Tencent és a másik főszereplő, a NetEase a Reutersnek nyilatkozó szakértők szerint elég erős ahhoz, hogy átvészelje a nehéz időszakot, így Peking lépései a kisebb versenytársakat tizedelik meg. Ők például már beépítették a játékidő korlátozását szolgáló szűrőket, legfeljebb ezek beállításain kell módosítaniuk. Karen Chan, a Jefferies elemzője szerint nem eszik olyan forrón a kását, a szabályozás részletei csak később jönnek ki, addig lobbizni is lehet a döntéshozóknál (akik között nyilván akad néhány játékfüggő is).
Felosztják a nagyok a Toys’R’Us piacát
Az idei lesz hosszú évtizedek óta az első karácsonyi idény a Toys’R’Us nélkül. A tavaly szeptemberben csődöt jelentő, az év végi szezont még becsületből végigvivő amerikai játék-kiskereskedelmi lánc menthetetlenül összeomlott, temetése után örökségét hamar felosztották maguk közt a riválisok. A CNN információi szerint az első számú önjelölt a fizikai játékpiac első helyére a Walmart lett. A világ legnagyobb kiskereskedelmi áruházlánca bejelentette, hogy a játékosztály területét és kínálatát üzleteiben 30 százalékkal, online felületén pedig 40 százalékkal növeli. Több száz termék forgalmazására exkluzív szerződést kötött, megnyerte magának az egyik legnagyobb YouTube-sztárt, Ryant, remélve, hogy az általa ajánlott játékokért majd megrohamozzák a Walmart egységeit. Az egykori Toys’R’Us 800 áruházában évi 7 milliárd dollárt hagyó vásárlók második választása a Target lánc lett, de a JC Penney és a Kohl’s sem akar kimaradni az üzletből. Ahogy az online játékkereskedelem felfuttatásában, úgy a Toys’R’Us bedőlésében katalizátorszerepet játszó Amazon is résen van, náluk szintén százával mutatják be az új játékokat (virtuálisan). | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.