BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A befektetők lassan túllépnek a Carlos Ghosn okozta botrányon

Teljesen alaptalanul gyanúsítja pénzügyi visszaélésekkel Carlos Ghosnt a tokiói ügyészség. Legalábbis a Renault–Nissan–Mitsubishi autóipari szövetség november óta őrizetben lévő első embere ezt állította tegnap az általa kezdeményezett első bírósági meghallgatáson. A szemmel láthatóan megviselt és tíz kilót fogyott Ghosn kijelentette, hogy nem kapott olyan juttatást a Nissantól, amely ne szerepelne a nyilvános közzétételekben. A gyanú szerint Ghosn legkevesebb 44 millió dollárnyi jövedelemadóval rövidítette meg a japán kincstárat, a balul sikerült magánbefektetésein elveszített 17 millió dollárt pedig a Nissannal fizettette ki. Emellett a vállalati ingatlanok, eszközök jogszerűtlen magáncélú használatát, a közbizalom rombolását is a rovására írják.

Ghosnt november 19-i letartóztatása óta megfosztották a két japán autógyártónál betöltött elnöki tisztségétől. A Renault viszont még kitart elnök-vezérigazgatója mellett, a francia céget átmeneti vezetésre bízták, amíg ki nem derül az igazság. Az ügyet kirobbantó Nissan árfolyama 11 százalékot esett Ghosn letartóztatása óta, a meghallgatásra gyakorlatilag már nem is reagált a kurzus, ami azt jelzi, hogy a piac bizalma él a cég új, japánokból álló vezetésében, noha a társaság felelősségét is vizsgálta az ügyészség. A Mitsubishinél a 14 százalékos zuhanás már a múlté, az árfolyam lassan kapaszkodik felfelé, kedden 1,5 százalékos pluszban zárt. A Renault részvényei 7,5 százalékot veszítettek értékükből az utóbbi másfél hónapban, ám a tegnapi 2 százalékos visszakapaszkodás jelezte, hogy ahogy telik az idő, úgy veszít jelentőségéből az ügy, és az óriáscég és japán szövetségesei közös jövője nem múlhat egy ember sorsán. Korántsem mondható azonban, hogy béke honolna Párizsban, vasárnap már Bruno Le Maire pénzügyminiszter is csatlakozott a szakszervezetekhez, amelyek a szövetség hollandiai holdingcégénél történt gyanús kifizetések kivizsgálását követelték – írta a Reuters.

A Nissannak 15 százalékos, szavazati jog nélküli részvénycsomagja van a Renault-ban, míg utóbbi 43 százalékban birtokolja a második legnagyobb japán járműgyártót. Megfigyelők szerint a botrány időzítése nem a véletlen műve, a belső informátortól érkező bizonyítékok akkor kerültek elő, amikor Ghosn a Nissan teljes beolvasztásán dolgozott, s ez nem nyerte meg az autógyártásban a világranglistán előbbre sorolt japán cég vezetését. Ghosn a meghallgatáson kiemelte, hogy 2000 óta minden erejével azon volt, hogy megmentse a Nissant a csődtől, és úgy látja, hogy ezt sikerült is elérnie. Ügyvédei kezdeményezték a védencük elleni vádak ejtését és a vállalatvezető szabadon engedését. Az üzletember azonban akár még fél évig őrizetben maradhat, mivel kiengedése a nyomozás érdekeit veszélyezteti, és a szökésétől is joggal lehet tartani.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.