BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Öt tény, amellyel érdemes tisztában lenni

Nyilvánosságra hozták a 2017-es globális műtárgypiac statisztikáját. Van, ami nem változott, de meglepetésből is akad bőséggel.

Megjelent a legnagyobb svájci bank, a UBS műtárgypiaci befektetőknek szóló makroelemzése, amelyben a 2017-es évi adatok összegzését publikálták. Az elemzés szerint a globális művészeti piac a vártnál jobb eredményt ért el, a teljes forgalom 63,7 milliárd dollár volt, több mint 12 százalékkal emelkedett egy év alatt. A tranzakciók száma

8 százalékkal nőtt. A jelentés 2017-re vonatkozó öt fő megállapítása 2019-ben is fontos és időszerű a befektetőknek és a művészet kedvelőinek egyaránt.

Az első, hogy Kína (21 százalékos részarány) megelőzte Angliát (20 százalék) a műtárgypiac forgalom szerinti ranglistáján, és a második pozíciót mondhatja magáénak. Az Egyesült Államok még mindig piacvezető, az összforgalom 42 százaléka itt realizálódik. A UBS a közelmúltban vizsgálta az ázsiai milliárdosok vagyoni helyzetét, ennek alapján azt prognosztizálja, hogy 2022-ig Kína gazdagjai túlszárnyalják amerikai társaikat a műtárgypiaci befektetések terén, elsősorban a kínai magánmúzeum-alapítási láz okán.

Az elemzés második állítása, hogy a műtárgypiac leginkább az aukcióknak köszönheti a növekedését. Ez a dimenzió 27 százalékkal ugrott meg éves bázison, és azért is figyelemre méltó, mert a felmérések szerint több mint 300 ezer vállalkozás tevékeny a műtárgypiacon, közülük pedig alig 5 százaléknyi az aukciósház. Mindez mégsem jelenti azt, hogy a legtöbb eladást árveréseken hozzák tető alá. Továbbra is a kereskedők bonyolítják le az értékesítés 53 százalékát, de tény, hogy az általuk elért növekmény csupán 4 százalékos.

A harmadik tételmondat, hogy a műtárgypiac polarizálódik. Az egyenlőtlen eloszlás évtizedes jelenség, amely 2017-ben csúcsosodott ki: 2016-hoz képest 125 százalékkal nőtt a tízmillió dollár feletti áron eladott művek piaca. Eközben az egymillió dollár alatti árú műalkotások piaca folyamatosan csökken. A középső és alsó kategóriák áresése aggodalomra ad okot, és felmerül a növekedés fenntarthatóságának kockázata.

A UBS negyedszerre azt mondta ki, hogy ugyan az online térhódítása utolérte a műtárgy-kereskedelmet, a művészeti vásárok még mindig kulcsfontosságúak. Az előbbi az elmúlt öt évben 72 százalékos növekedést mutatott, 2017-es értékét 5,4 milliárd dollárra mérték, a megelőző év hasonló statisztikájához viszonyítva ez 10 százalékos plusz volt. A globális műtárgypiacon az eladások 8 százaléka online történik. Ezzel párhuzamosan a művészeti vásárok változatlanul a nemzetközi művészeti kereskedelem központi bástyái 15,5 milliárd dolláros összértékesítéssel.

A svájci pénzintézet további megfigyelése, hogy a műtárgyak szerepe egyre nő a vagyonkezelésben. Az amerikai gyűjtők körében végzett felmérés azt az eredményt hozta, hogy a legmagasabb keresetűek 35 százaléka aktív a műtárgypiacon, bár millió dollár feletti tételeket csak 1 százalékuk vásárol.

A befektetési szempontokat a megkérdezettek 32 százaléka mérlegeli, de gyűjteményépítéshez mindössze

8 százalékuk kéri szakértő tanácsát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.