Vége lehet az Airbus A380-asnak
Az Airbus a világ legnagyobb utasszállítójának, az A380-as gyártásának a leállítását tervezi – közölték a Reutersszel iparági források. A lap szerint a cég a február 14-én esedékes éves jelentésében közli majd a hírt. A gyártás leállításának oka, hogy ugyan az A380-as a tizenkét évvel ezelőtti bemutatásakor jól fogyott, mára azonban nem számít hatékonynak, a potenciális vevők nem kötnek szerződéseket, a meglévő megrendeléseket pedig sorban mondják vissza.
Múlt héten az ausztrál nemzeti légitársaság, a Qantas jelezte: a meglévő 12 darab A380-asukon kívül már nincs szükségük többre. Hozzátették: még jó ideig használják a meglévő gépeiket, amelyeket a következő évek során felújítanak, de „az A380-as a cég múltja, nem pedig a jövője”. Az Airbus a kapcsolódó szerződéseken keresztül nagyjából 4 milliárd dollárnyi bevételtől esik így el. Még a Qantas előtt, az A380-as legnagyobb felhasználója, az Egyesült Arab Emírségek légitársasága, az Emirates közölte: ugyan több megrendelése van a világ legnagyobb utasszállítójára, de át akarja változtatni azokat egy kisebb típusra, az A350-esre vonatkozó megrendelésre. A visszakozás oka, hogy az arab vállalat nem tudta meghosszabbítani a brit Rolls-Royce-szal korábban megkötött szerződését az A380-ashoz tartozó motor gyártására, így a meglévő 108 darabból álló flottán felül egyelőre nem szeretne többet. Januárban a Hong Kong Airlines is visszamondott egy tíz darab repülőgépre szóló megrendelést.
Az 544 ülőhelyes A380-as hiába a legnagyobb utasszállító gép, az utóbbi években a kétmotoros gépek hatékonyabbnak bizonyultak a négymotoros szuperjumbóknál, ami az A380-as sorsát is megpecsételheti. A legnagyobb utasszállítókat ugyanis egy kisebb vagyon üzemeltetni és karbantartani.
A gép egyik legnagyobb felhasználója, a Qatar Airways vezérigazgatója a Fortune-nek úgy nyilatkozott: annak idején az A380-as megváltoztatta a játékszabályokat, de a gép túl nehéz, túl sokat fogyaszt, csak magas kihasználtság mellett éri meg üzemeltetni.
Az Airbus többi típusa jól fogy, igaz, a cég éppen a múlt héten jelezte, hogy egy kisebb típusból, a 110 férőhelyes A220-asból is visszamondtak egy ötdarabos megrendelést. Az Airbus tehát az évet azzal kezdte, hogy elesett egy 23 gépből álló csomagtól, új szerződéseket viszont nem tudott kötni. A vállalat profitabilitása viszont nincs veszélyben, tavaly rekordszámú, 800 gépet értékesített, ami 11 százalékos emelkedés 2017-hez képest, a tavalyi volt zsinórban a 16. év, amikor növelni tudta az eladásokat. Emiatt lehet, hogy az Airbus árfolyama pénteken is 0,2 százalékot emelkedett a párizsi börzén, január eleje óta már 19 százalékot ralizott a jegyzés, a kurzus csak 8 százalékkal marad el a tavaly szeptemberi, történelmi csúcsától. Akad azonban probléma is a cég háza táján: a kereskedelmi háborús félelmek közepette zavarok léptek fel a gyártás ellátási láncában, ami miatt rekordméretű, 87 darabos hátralékot halmozott fel a megrendelések teljesítésében, ebből csak az Emiratesnek 53 jutott volna.