Blockchainnel érkezik az autópiacra a SET
A használtautó-piacot célozza meg új blockchainfejlesztésével a SET Group. A tegnapi befektetői tájékoztatón Orbók Ádám stratégiai igazgató ismertette: az EtiCar, a mobilalkalmazást is magában foglaló platform a gépjármű teljes életútját egy blokkláncadatbázisba rögzíti. A blokklánc természeténél fogva hitelesen és megmásíthatatlanul őrzi az autóval történt eseményeket a megtett úttól a szervizeltetésen át az előforduló hibákig. Az EtiCar bétatesztelését vélhetően egy hónapon belül elkezdik, nagyjából két hónapnyi tesztidő után élesben is bevezetik. A platform lényege, hogy a már használt autó vevője az adatbázisból teljeskörűen értesüljön az autó életútjáról anélkül, hogy a szervizkönyvekre vagy az eladó beszámolójára hagyatkozna. A szoftver a társaságnak fizetendő havidíj ellenében automatikusan, naponta többször begyűjti az adatokat az autóról, ha abba a tulajdonos beleegyezik. A járművel kapcsolatos hibákat, javításokat, szervizeltetést külön kell feljegyezni az alkalmazásba.
Orbók Ádám úgy fogalmazott: erkölcsi és anyagi előnyt ajánlanak a felhasználóknak. „A használt autó vásárlásakor az eladó és a vevő közti bizalmat szolgálja az adatbázis, és mindkét fél anyagi előnyt ér el azzal, ha a vételár az autó tényleges értékéhez igazodik.” A stratégiai igazgató lapunk kérdésére közölte: először a gépjárműflotta-kezelőket célozzák meg. A megállapodás értelmében a flottakezelők az autókat csak diagnosztikai hardverrel felszerelve adják ki a használóknak, így nem kérdés, hogy a szoftver rögzíti-e a releváns eseményeket. A lakossági felhasználás problémásabb. A diagnosztikai hardverrel fel nem szerelt autók, valamint az olyan szervizelések esetében, amelyek nem érintik az autó fedélzeti számítógépét, a felhasználó eldöntheti, mennyi adatot enged a szoftvernek feljegyezni. Orbók Ádám lapunknak elmondta: tesztelés alatt áll az az algoritmus is, amely kiszűri azokat a helyzeteket, amikor a felhasználó egy eseményt eltitkolna az EtiCar elől.