Budapestről önként vonult ki a fuvarmegosztó szolgáltatások pápája, ám Bukarestben még három évig húzta. Most végképp ellehetetlenítik a működését. Hacsak nem történik valami döntő fordulat.
A napokban elfogadhatja a román kormány azt a sürgősségi rendeletet, amely kiterjeszti a szigorú személyszállítási szabályokat az Uberre, a Taxifyra és a többi hasonló internetes fuvarmegosztó cégre. A célkeresztben lévő vállalkozások haladékot és további tárgyalásokat kérnek, egyelőre azonban próbálkozásaik nem kecsegtetnek sok sikerrel. A hivatásos romániai taxisok mindenesetre addig ütik a vasat, míg meleg. A közelmúltban két alkalommal is megbénították Bukarest és több más romániai nagyváros közlekedését a közúti személyszállítási vállalkozásokat tömörítő COTAR konföderáció által szervezett tüntetések. Az akciót szervezők azt sérelmezték, hogy a kormány nem teljesítette a korábbi tiltakozó megmozdulások alkalmával tett ígéreteit, és nem szerzett érvényt az Európai Bíróság 2017. decemberben hozott döntésének sem. Mint ismeretes, a barcelonai taxisok panaszának helyt adva az Európai Unió bírósága megállapította, hogy az Uber nem digitális szolgáltatónak, hanem az utasok szállításában közvetlenül részt vevő taxicégnek számít az unió teljes területén. Így nem az internetes kereskedelem uniós szabályai vonatkoznak erre a szolgáltatási kategóriára, hanem a nemzeti vagy önkormányzati hatáskörben megszabott személyszállítási előírások, engedélyezési eljárások és biztosítéki követelmények. Ennek alapján Romániában is hatalmas, az Uber, a Taxify és a hozzá hasonló internetes fuvarmegosztó cégek – elsősorban a Mercedes hátterű Mytaxi, amely a helyi fejlesztésű Clever Taxi megvásárlásával piacvezető lett – betiltását követelő offenzíva indult.
A taxisok nyomásának engedve a román fejlesztési minisztérium március elején bocsátotta társadalmi vitára a taxistörvényt módosító sürgősségi rendelet tervezetét. Romániában eddig csak akkor volt büntethető az engedély nélküli üzletszerű személyszállítás, ha azt valaki rendszeresen végzi, márpedig a rendszerességet egyszerű közúti ellenőrzésekkel lehetetlen megállapítani. A tervezet szerint már az első szabályszegésnél 1000–5000 lej, azaz 67 és 335 ezer forint közötti, akár elrettentő mértékűnek is mondható bírság szabható ki. Ez a módosítás ellehetetlenítené az Uber és a Taxify működését, amelyek azonban az utasok nagy része szerint civilizált, korszerű személyszállítást biztosítanak, ráadásul alacsony áron és megbízhatóan. A kártyás fizetés lehetetlenné teszi az adóelkerülést – hangzik egy másik erős érv az Uber mellett.
A két nagy városi utasfuvarozó hálózat a múlt hét elején közleményben kérte az alternatív szolgáltatókat hátrányosan érintő sürgősségi rendelet elfogadásának és kihirdetésének elhalasztását egészen addig, amíg meg nem születik egy uniós törvényi keret. Az Uber és a Taxify szerint szolgáltatásaikat több tízezer sofőr nyújtja, és több mint kétmillió utas használja rendszeresen, működésük pedig nagymértékben hozzájárul a helyi gazdaság fejlődéséhez, növeli az adóbevételt, és ezzel Románia GDP-jét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.