BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ötödével esett a Boeing-profit

A Boeing valamennyi üzleti mutatója romlott két 737 MAX-8 típusú repülőjét ért végzetes katasztrófa miatt.

A Boeing 22,9 milliárd dolláros árbevétellel zárta az első negyedévet, ez 2,1 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól és 140 millió dollárral az elemzői konszenzustól. Az üzemi eredmény ötödével visszaesett, 1,98 milliárd dollár lett, az üzemi marzs 2 százalékkal 8,7 százalékosra zsugorodott. Az egy részvényre eső nyereség (EPS) 3,64-ról 3,16 dollárra csökkent, 3 centtel volt csupán gyengébb az elemzői várakozásoknál.

A cég március végéig 149 utasszállítót adott át megrendelőinek, szemben a tavalyi 184-gyel. Mint ismert, a Boeing az Ethiopian Airlines járatának március 10-én Addisz-Abeba közelében történt lezuhanása után felfüggesztette a szerencsétlenül járt 737 MAX-8-as modell szállítását, amíg az ügyben a vizsgálat le nem zárul, és a balesetet kiváltó szoftverhibát megnyugtatóan nem orvosolják. Az új generációs 737-esek kulcsfontosságúak a Boeing bevételei és nyeresége szempontjából, ezekre mintegy ötezer darabra szóló élő megrendelése van, azaz a teljes, 5600 darabos, 487 milliárd dollárra tehető várólistás állománynak az oroszlánrészét adja. A polgári célú repülőgépgyártásból 1,12 milliárd dollárral kevesebb, 11,8 milliárd dollár folyt be a negyedévben. A legnagyobb üzletág bevételcsökkenését a másik két divízió csak részben tudta kompenzálni: a hadiipari, űrtechnikai és védelmi eszközöknél 6,48-ról 6,61 milliárd dollárra, a globális szolgáltatásoknál 3,95-ról 4,62 milliárd dollárra nőtt a forgalom. Az időszakban a Boeing 20 százalékkal többet, 1,2 milliárd dollárt költött osztalékkifizetésre, készpénzállománya pedig 7,7 milliárd dolláros volt.

A cég a 737 MAX család körüli bizonytalanságok terén még nem lát tisztán, ezért későbbre ígéri idei üzleti céljainak korrigálását. A Reuters úgy tudja, hogy a repüléssegítő biztonsági szoftvert a Szövetségi Légügyi Hatóság május harmadik hetében hagyja jóvá, s a 737-esek repülési zárlatát a frissítések és a kiképzések után, július közepén oldhatják fel, a földön veszteglő csaknem négyszáz MAX utasszállító tehát nem hagyja ki teljesen a főszezont. A 737-es ügye eddig egymilliárd dolláros kiadást okozott a Boeingnak, ezt fejelik majd meg a bírságok és a kártérítések. A cég felfüggesztette részvény-visszavásárlási programját is, amelynek keretében a negyedévben 2,3 milliárdért vett saját papírjaiból. A jelentésre és a biztató hírekre 2 százalékkal erősödött az árfolyama.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.