BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Időzavarban a Boeing menedzsmentje

Súlyos vádak láttak napvilágot a Boeing céggel szemben. Úgy tűnik, legalább két légi katasztrófa megelőzhető lett volna.

A Boeing vezetése már a tavaly őszi indonéz repülőgép-katasztrófa előtt egy évvel tudott a 737 MAX repülőgépek típushibáiról, de hallgatott róluk – erről a The Wall Street Journal (WSJ) amerikai lap közölt cikket. Az újság értesülései szerint a gyár vezetői már az első modellek gyártása után észlelték a problémákat, de nem jelezték a szövetségi légügyi hatóságnak (FAA). A WSJ azt is írja, hogy a repülőgépgyártó vállalat az indonéziai Lion Air légitársaság gépének tavaly októberi katasztrófája után is csak néhány légitársasággal és néhány pilótával osztotta meg a vonatkozó információkat, de akkor is csak részlegesen.

A gyár illetékes tisztségviselői csak öt hónappal később, az etióp légitársaság járatának Addisz-Abeba melletti lezuhanása után kezdtek beszélni a biztonsági hibákról, de a nyilvánosság előtt még akkor sem fedték fel, hogy szoftverhibáról van szó. Ennek napvilágra kerüléséig újabb hat hetet kellett várni. A lap az FAA szóvivőjére hivatkozva azt közölte: minderről a légügyi hatóság vezetőjének sem volt tudomása. Ennek kapcsán a kiszivárgó hírek szerint mind a hatóság, mind a chicagói repülőgépgyár vezető munkatársai egyre növekvő aggodalommal vetik fel, hogy vajon mennyire működik átláthatóan a Boeing, és milyen mértékben hallgatta el szándékosan a pilótafülkében észlelt biztonsági hibákat. Az etióp légitársaság egyik 737 MAX típusú gépe március 10-én zuhant le, a katasztrófában 157 ember vesztette életét. Öt hónappal korábban a Lion Air indonéz légitársaság ugyanilyen típusú Boeingja csapódott a Jáva-tengerbe, a fedélzetén tartózkodó 189 ember odaveszett.

Ezzel párhuzamosan bűnügyi vizsgálat is kezdődött annak feltárására, hogy az óriáscég szándékosan félrevezette-e a beruházókat és az ügyfeleket. A nyomozás keretében a múlt héten az eljárás már arra is kiterjedt, hogy miként kaphattak repülési engedélyt a vitatott típusú gépek, és mi volt ebben a Boeing képviselőinek szerepe. A Boeing részvényeseinek április 29-i tanácskozásán Dennis Muilenburg, a vállalat elnök-vezérigazgatója – akit egyébként a részvényesek megerősítettek a tisztségében – azt mondta, hogy a cég a repülésbiztonság erősítésére összpontosít, és a 737 MAX típusú gépeken abszolút működőképes riasztórendszerek állnak majd rendelkezésre.

Reménysugárból tűzvész

Több mint negyven ember halt meg az Aeroflot SSJ–100-as utasszállító gépének vasárnapi moszkvai kényszerleszállásakor, amely a földet érés után kigyulladt. A Szuhoj által kifejlesztett, Superjet néven is ismert SSJ–100-as repülőgépet 2011-ben állították rendszerbe Oroszországban abban a reményben, hogy a típus feléleszti az orosz repülőgépipart. | vg

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.