BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kártérítési perek özöne zúdul a Boeingra

A három legnagyobb kínai légitársaság felszólította a Boeingot, hogy térítse meg azt a kárt, amelyet a forgalomból biztonsági okokból több mint két hónapja kivont 737 MAX típusú repülők miatt szenvedtek el. Az Ethiopian Airlines egyik Boeingja március 10-én Addisz-Abeba közelében zuhant le, mint azóta kiderült, a gyártó által nem megfelelően korrigált konstrukciós hibából. Októberben kísértetiesen hasonló körülmények között zuhant a tengerbe a Lion Air indonéziai légitársaság MAX 8-asa. Miután a feltárt hiba javítását nem kellő körültekintéssel végezte el a Boeing, ezért a Jávai-tengerbe veszett 189, valamint az Etiópiában meghalt 157 ember hozzátartozói mellett kártérítés illeti meg az ilyen gépeket a flottájukban tudó légitársaságokat is. A China Sou­thern Airlines, a China Eastern Airlines és az Air China most jelezte kárigényét hivatalosan is a Boeingnak. Ők és kisebb kínai riválisaik 96 gépüket kénytelenek „jegelni”, ez a kínai teljes utasszállító flotta 4 százalékát teszi ki. A megrendelt gépek szállításának csúszása is érzékeny anyagi kiesést okoz nekik. A Reuters szakértője szerint a becsült kár gépenként és naponta 14,5 ezer dollár, azaz összesítve 28,5 milliárd forint. A kínaiak mellett a Turkish Airlines, a United Airlines, a Ryanair és a Flydubai is benyújtotta a számlát, igaz, egyik esetben sem konkretizálták a kárigényt. Az áldozatok hozzátartozói közül sokan perelnek. A Boeing székhelye szerint illetékes illinois-i bíróságon húsz keresetet regisztráltak a Lion Air-eset kapcsán, a felperesek a gyártó mellett az engedélyező Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) egyetemleges felelősségét is felvetették. Sokan viszont inkább elfogadták a Lion Air által felajánlott 91,6 ezer dollárt, és lemondtak perigényükről, noha a légitársaság a törvényi kötelezettségének minimumát ajánlotta fel.

Nadege Dubois-Seex ennek a sokszorosára perelte be a Boeingot. A férjét az Etiopian járatának lezuhanásával elveszítő francia özvegy 276 millió dolláros kárigényt jelentett meg. Érvelése szerint svéd-kenyai kettős állampolgárságú férjét azért vesztette el, mert a Boeing a repülést segítő szoftvernek és érzékelőnek – korábban a pilóták által kétszáz esetben is jelzett – hibáját nem javította ki.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.