BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bocsánatot kért részvényeseitől a Nissan

A Nissan erőt demonstrál, egyszersmind kezet is nyújt szövetségesének, a Renault-nak. Úgy tűnik, a felek végre elássák a Carlos Ghosn által hátrahagyott csatabárdot.

A Nissan vezetése a hagyományos japán meghajlással kért bocsánatot részvényeseitől amiatt, hogy nem lépett fel határozottan az elmúlt években az autógyártónál történt pénzügyi visszaélésekkel szemben, s ezzel kárt okozott befektetőinek. Szaikava Hiroto vezérigazgató a Nissan keddi éves közgyűlésén megosztotta nézeteit a cégben 43,4 százalékban tulajdonos francia Renault-val való együttműködés jövőjéről is. Mint ismert, a csaknem két évtizedre visszatekintő szövetség, amelyben eleinte a megmentő szerepe jutott a franciáknak, az utóbbi években megingott, nem utolsósorban a Renault–Nissan–Mitsubishi-triót összekovácsoló Carlos Ghosn ténykedése miatt.

A botrány tavaly októberben, a Nissant és a japán államkincstárt mintegy százmillió dollárral megkárosító Ghosn letartóztatásakor pattant ki a második legnagyobb japán autógyártónál. Szaikava vezérigazgatóként dolgozott a cégnél, és sajtóhírek szerint elmérgesedett a viszonya az elnöki posztot betöltő Carlos Ghosnnal, aki éppen a Nissan Renault-ba történő beolvasztásának tervén dolgozott. Az ezt ellenző Szaikavát Ghosn le akarta váltani, ekkor pattant ki a pénzügyi botrány, bár a közvetlen összefüggésre nem volt bizonyíték. A Ghosnhoz hasonlóan kemény és agresszív vezetési stílusáról ismert Szaikava szerint túl nagy hatalom összpontosult egy kézben a Nissannál, és ez, valamint az elnök feletti felügyeletet ellátni hivatott testületek gyengesége tette lehetővé a hosszú éveken át tartó csalássorozatot. A magát végig ártatlannak valló, Tokióban házi őrizetben lévő Ghosn tehát csatát vesztett, míg a vezérigazgatói posztján megerősített Szaikava nyeregbe került, s függetlenségi harcot indított a szövetségen belül. Alkupozíciójának kedvezett, hogy a Renault-nál is a Ghosn-éra lezárásával voltak elfoglalva, s a Japánból érkező, határozott önállósodási jelzésekre szelíden reagáltak. Ebben a Renault-ban 15 százalékkal főrészvényes francia állam álláspontja érvényesült, Párizs a szövetség fenntartásában és a békés francia–japán együttműködésben volt érdekelt.

A kulisszák mögött viszont éles harc bontakozott ki a Nissan vezetési struktúrájának megkerülhetetlen átalakítása során. Az erőviszonyok kiegyenlítése, a döntéshozatalban a japán érdekek erősítése és a független igazgatósági tagok kinevezése a Nissan kívánalmainak megfelelően történt. Mi több, a Fiat Chrysler Renault-nak tett fúziós ajánlatát is a japánok siklatták ki – legalábbis egyelőre. Sajtóhírek szerint Párizs a fúzió feltételei közé sorolta a Nissan támogató jóváhagyását, ám a japánok nem voltak túl lelkesek. Végül nem kifejezetten emiatt vonta vissza ajánlatát a Fiat Chrysler.

Ilyen előzmények után Szaikava tegnap egyenlő felek szövetsége mellett szállt síkra, annak ellenére, hogy a Nissannak csak 15 százalékos részvénycsomagja van a Renault-ban – szavazati jog, azaz érdemi beleszólás nélkül. „A szövetség csak úgy működhet jól, ha tiszteljük a másik fél önállóságát” – szögezte le Szaikava, hozzátéve, hogy ha mégis nyertes-vesztes viszony alakulna ki közöttük, az rövid távon váláshoz vezethet. Az egyenlő erőviszonyok eléréséhez a kereszttulajdonlás mértékéről is hajlandók tárgyalni a japánok. A vezérigazgató azonban hangsúlyozta, hogy előbb az autógyártás problémáit kell rendezniük, minden más csak ezután jön. A Nissan eladott autóinak száma 4,4 százalékkal 5,52 millióra, nyeresége 45 százalékkal 2,9 milliárd dollárra csökkent a márciussal zárult üzleti évben, míg az idén már 2,1 milliárdos lehet csupán a profit. A jövőt is a Renault oldalán képzelik el, és gesztust is gyakoroltak azzal, hogy a korábbi merev elutasításukat felülírva, Jean-Dominique Senard elnököt mégis jelölőbizottsági taggá választották, Thierry Bolloré vezérigazgató pedig helyet kapott a felügyelőbizottságban.

A japán autógyártó az üzleti évet

2,9

milliárd dolláros profittal zárta, ez a tavalyelőtti fele

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.