Újabb multinacionális kiskereskedelmi lánc hagyja el Kínát, helyi vállalkozásnak átadva a stafétabotot. Ezúttal a francia Carrefour dobja be a törülközőt a kínaiak által támasztott éles verseny profitölő hatásai miatt, másrészt a szűk marzzsal dolgozó internetes áruházak gyors térhódítására hivatkozva. A kínai piacon 1995 óta jelen lévő Carrefour árfolyama másfél százalékot erősödött a bejelentésre. Az elhatározás érett már, a gondolatot azután követte a tett, hogy a távol-keleti országban 210 hipermarketet és 24 nagyáruházat üzemeltető francia leányvállalat eladásai 5,9 százalékkal estek vissza tavaly, 4,1 milliárd eurót tettek ki, és a lánc átalakítási kísérletei sem hoztak eredményt. Az üzlet azért tavaly sem volt veszteséges: kamat-, adófizetés és értékcsökkenési leírás előtt 66 millió euró jutott a konyhára – jegyzi meg a Reuters. A legnagyobb európai kiskereskedelmi vállalat a Suning.com-nak adja el a kínai érdekeltségben lévő 80 százalékos tulajdonrészét 620 millió eurónak megfelelő készpénzért. A Suning.com a fennmaradó részre opciót szerzett. Adósságátvállalással együtt az ügylet 1,4 milliárd euróra értékeli a Carrefour-leányt. A hétszáz kínai településen 1600, elsősorban műszaki cikkeket árusító kereskedelmi egységgel rendelkező Suning.com saját márkájának megerősítését, piaci részesedének növelését, élelmiszer-beszállítói hálózatának optimálisabb kihasználását reméli az üzlettől. A cégben az Alibaba e-kereskedelmi óriásnak 19,99 százalékos részesedése van. A Carrefour tavaly még a másik nagy internetes technológiai vállalattal, a Tencenttel tárgyalt egy kisebbségi rész eladásáról, de ez zátonyra futott. A Tencenttel egyes területeken már kialakított stratégiai partnerséget viszont nem adják fel a franciák.
A Carrefour távozásával illusztris csapathoz, a Kínában csalódott kiskereskedelmi multik táborához csatlakozott. A brit Tesco már hat éve bevitte veszteséges leányát egy állami tulajdonú vegyesvállalatba, a Walmart 2016-ban online áruházát adta el a JD.com-nak, felismerve, hogy Kínában a külföldi e-kereskedőknek sok babér nem terem. Az amerikai óriás inkább maradt a kaptafánál, azaz a fizikai áruházláncának üzemeltetésénél. Az Amazon pedig júliusban zárja be kínai online áruházát. A cseh és szlovák nagybefektetők által megkörnyékezett német Metro nagykereskedelmi lánc is visszavonulót fúj, és várhatóan értékesíti 93 egységből álló kínai hálózatát. A nyugati társaságok helyét egytől egyig kínai vállalkozók veszik át.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.