BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kihátrálnak Kínából a multiláncok

Újabb multinacionális kiskereskedelmi lánc hagyja el Kínát, helyi vállalkozásnak átadva a stafétabotot. Ezúttal a francia Carrefour dobja be a törülközőt a kínaiak által támasztott éles verseny profitölő hatásai miatt, másrészt a szűk marzzsal dolgozó internetes áruházak gyors térhódítására hivatkozva. A kínai piacon 1995 óta jelen lévő Carrefour árfolyama másfél százalékot erősödött a bejelentésre. Az elhatározás érett már, a gondolatot azután követte a tett, hogy a távol-keleti országban 210 hipermarketet és 24 nagyáruházat üzemeltető francia leányvállalat eladásai 5,9 százalékkal estek vissza tavaly, 4,1 milliárd eurót tettek ki, és a lánc átalakítási kísérletei sem hoztak eredményt. Az üzlet azért tavaly sem volt veszteséges: kamat-, adófizetés és értékcsökkenési leírás előtt 66 millió euró jutott a konyhára – jegyzi meg a Reuters. A legnagyobb európai kiskereskedelmi vállalat a Suning.com-nak adja el a kínai érdekeltségben lévő 80 százalékos tulajdonrészét 620 millió eurónak megfelelő készpénzért. A Suning.com a fennmaradó részre opciót szerzett. Adósságátvállalással együtt az ügylet 1,4 milliárd euróra értékeli a Carrefour-leányt. A hétszáz kínai településen 1600, elsősorban műszaki cikkeket árusító kereskedelmi egységgel rendelkező Suning.com saját márkájának megerősítését, piaci részesedének növelését, élelmiszer-beszállítói hálózatának optimálisabb kihasználását reméli az üzlettől. A cégben az Alibaba e-kereskedelmi óriásnak 19,99 százalékos részesedése van. A Carrefour tavaly még a másik nagy internetes technoló­giai vállalattal, a Tencenttel tárgyalt egy kisebbségi rész eladásáról, de ez zátonyra futott. A Tencenttel egyes területeken már kialakított stratégiai partnerséget viszont nem adják fel a franciák.

A Carrefour távozásával illusztris csapathoz, a Kínában csalódott kiskereskedelmi multik táborához csatlakozott. A brit Tesco már hat éve bevitte veszteséges leányát egy állami tulajdonú vegyesvállalatba, a Walmart 2016-ban online áruházát adta el a JD.com-nak, felismerve, hogy Kínában a külföldi e-kereskedőknek sok babér nem terem. Az amerikai óriás inkább maradt a kaptafánál, azaz a fizikai áruházláncának üzemeltetésénél. Az Amazon pedig júliusban zárja be kínai online áruházát. A cseh és szlovák nagybefektetők által megkörnyékezett német Metro nagykereskedelmi lánc is visszavonulót fúj, és várhatóan értékesíti 93 egységből álló kínai hálózatát. A nyugati társaságok helyét egytől egyig kínai vállalkozók veszik át.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.