Nemzetközi gazdaság

Műhúsból valódi sikertörténetet ír a Beyond Meat

Jó lóra tett, aki a május eleji kibocsátáskor bespájzolt az akkor 25 dollárért vesztegetett Beyond Meat-részvényekből. A pénteki 39 százalékos árfolyam-emelkedéssel már 138 dollárnál jár a kurzus, azaz a befektető ma négy és félszeres haszonnal adhatna túl a növényi alapú húspótló élelmiszereket gyártó kaliforniai vállalkozás értékpapírjain. A Beyond Meat sikerének hátterében az amerikai étkezési szokások megváltozása áll, a cég sárgaborsó-alapú fehérjéből és számos növényi adalékból előállított vegánburgere és műkolbászai ugyanis olyan népszerűek, hogy nem győzik teljesíteni a megrendeléseket.

A tíz éve alapított vállalat a friss negyedéves gyorsjelentés szerint egy év alatt megnégyszerezte, 39 millió dollárra növelte forgalmát, s a megrendelések alapján az idei üzleti évben minimum duplázásra, 210 millió dolláros bevételre készül, és ebben a folyamatban lévő kanadai piacszerzéssel járó pluszeladások még benne sincsenek. Ott a Tim Hortons, a Del Taco és a Carlʼs Jr. gyorsétteremláncokkal folytatnak előrehaladott tárgyalásokat. Ethan Brown alapító-vezérigazgató ezen bejelentésére lőtt ki az árfolyam. A befektetői bizalmat az sem tudja gyengíteni, hogy a tavalyi évet 30 millió dolláros veszteséggel záró cég közlése szerint hosszabb időtávon sem lesz nyereséges, igaz, a mostani negyedévben az éves alapon 15 százalékkal 6,6 millió dollárra nőtt mínusz a brutális bevételnövekedéshez képest vállalható mértékű a termékeit felerészt a kiskereskedelemben, felerészt a vendéglátásban értékesítő Beyond Meatnek.

Az elemzőházak szerint azonban a lelkesedés törvényszerűen alábbhagy, erre utal, hogy a 12 hónapra előretekintő célárfolyamok mediánja 96 dollárnál húzódik, és a legoptimistább Credit Suisse is csak 125 dollárt valószínűsít, míg a sáv alsó szélén 55 dolláros tétet találunk – írja a Reuters. Az óvatosságot az is indokolja, hogy ha a műhús valóban meghódítja a világot, akkor a nagyüzemi gyártására egy egész iparág áll majd rá, aligha egy cég fogja letarolni a piacot. Nagyot húzott például a fő amerikai rivális, a magánkézben lévő Impossible Foods, amely a Burger King csúcstermékét, a Whoppert „zöldítette be” olyannyira, hogy az év végén már a lánc teljes amerikai hálózatában szerepel a menüben a korábban elképzelhetetlen emeletes vegánburger.

Újabb löketet adhat viszont a Beyond Meat árfolyamának, ha a világ két legnagyobb gyors­ét­te­remláncánál, a McDonald’snál és a KFC-ről ismert Yum Brandsnél a kókusz- és repceolajban kisütött műhúspogácsák és műcsirkefalatok tesztelése, a „beetetés” sikerrel jár. Ha a McDonald’s-üzlet beüt, akkor 2030-ra a Beyond Meat csak innen évi 750 millió dolláros bevételre tehet szert Robert Moskow, a Credit Suisse elemzője szerint.

Beyond Meat
Ezek is érdekelhetik