BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy gyékényen az Airbus és a Boeing

Ritka eset, hogy egy oldalra áll két ősi rivális, de a kanadai vadászgéptender kapcsán ez megtörténhet. A Boeing és az Airbus ugyanis kiszállhat a versenyből, hagyva, hogy a minimum 11,5 milliárd dolláros megbízás az F–35-ösöket kínáló Lockheed Martin ölébe pottyanjon. Várható visszalépésükről a Reuters számolt be, utalva arra, hogy a negyedik indulóval, a svéd Saabbal olyan párbajjá válna a verseny, amelyben az amerikai cégnek erősen lejt a pálya. A tenderkiírás ugyanis számos olyan kitételt tartalmaz – a kiírónak címzett panaszok szerint fölöslegesen –, amely testre, pontosabban az F–35-ösökre van szabva. Kanada elfogultsága annyiban valahol érthető, hogy a géptípus kifejlesztésében maga is részt vett.

Meglehet, a visszalépéssel való fenyegetés hátterében nyomásgyakorlás áll, a végső specifikációt ugyanis Ottawának a jövő héten kell közzétennie. Ebből eddig a nyolcvannyolc gép, a 11,5–14,5 milliárd amerikai dollár közötti ársáv, valamint a 2025 és 2032 közötti szállítási időszak, ami fix. Pat Finn, a védelmi tárca illetékese csak egy panaszlevél beérkezését ismerte el, hozzátéve, hogy a részletes követelménylistán elképzelhető a változtatás. Finn elmondta, hogy minden bejelentést nagyon komolyan vesznek, és azon vannak, hogy négyen versenyezzenek a megbízásért. Az viszont igaz, hogy májusban a Lockheed részvételét engedélyező változtatást eszközöltek az első csapást mérő képesség előírásával, mire a Boeing – ilyen esetekben merőben szokatlan módon – nyilvánosan fejezte ki nemtetszését. Kanada az elöregedett F–18-asait már tíz éve próbálja lecserélni, de a beszerzési folyamat valamiért mindig elakadt. A korábbi kormány 2010-ben hatvanhat darab F–35-öst rendelt volna, de visszalépett az üzlettől. A 2015-ben megválasztott Justin Trudeau miniszterelnök a gépek kiugróan magas ára miatt aggódott, de mára meggyőzték a beszerzés halaszthatatlanságáról. A Lockheednek jól jönne egy óriásmegrendelés, tekintettel arra, hogy a száz darab F–35-ösből álló flotta leszállítása Törökországnak a két ország közötti feszültség miatt könnyen kútba eshet. Ankara orosz rakétavédelmi rendszert vásárolt, s emiatt – jelen állás szerint – nem kaphat a gépekből.

A Boeing rossz szériája a 737 MAX gépcsalád két repülőjének lezuhanása után elrendelt kényszerleállás után is folytatódott. A napokban a szaúdi Flyadeal fapados légitársaság közölte velük, hogy ötvendarabos, 5,9 milliárd dolláros 737 MAX-megrendelését tekintse tárgytalannak, helyettük inkább Airbus A320-asokat vesznek, teljesen erre a modellre átállítva a flottájukat. A Boeing az elmúlt negyedévben csak 13 utasszállítóra kapott megrendelést a tavalyi 270-el szemben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.