Ahogy hétfőn a Ryanair, úgy tegnap a Lufthansa is az éles versenyhelyzet okozta jegyár-csökkentésekkel és a magas kerozinszámlával magyarázta a vártnál sokkal gyengébb második negyedéves teljesítményét. A legnagyobb európai légitársaság-csoportnak csak üzemanyagra az egy évvel korábbinál 255 millió euróval kellett többet fordítania. Érdekesség, hogy az adó- és kamatfizetés előtti kiigazított eredménye (EBIT) éppen ennyivel marad el a tavalyi egymilliárd eurótól. Az adózott eredmény viszont 70 százalékkal 226 millióra zuhant, míg a csoport a honlapján 310 milliós konszenzust közölt, a legoptimistább elemzői jóslat 602 millióról szólt. Az üzemi marzs látványosan csökken, az első fél évet tavaly 6,2 százalékos, az ideit 2,4-es adat jellemezte. A negyedéves bevétel viszont 4 százalékkal 9,63 milliárd euróra nőtt. A csoport légitársaságai április és június között 2 százalékkal több, 311,4 ezer járatot teljesítettek, és 3 százalékkal több, összesen 39,6 millió embert utaztattak. A járatkihasználtság 81,5-ről 83,2 százalékosra nőtt, jócskán maradtak tehát üres ülőhelyek a Lufthansa gépein. Összehasonlításképpen: a kihasználtság a Wizz Airnél a 94 százalékot közelíti, a Ryanairnél 97 százalékos.
Ulrik Svensson pénzügyi igazgató értékelésében nem ment el a főleg a német és osztrák regionális járatokra dömpingáron kínált jegyeken elszenvedett veszteségeik mellett, azt hangsúlyozva, hogy az Eurowings júniusban meghirdetett új stratégiájának végrehajtásával sikerül stabilan nyereségessé tenni a csoporthoz tartozó diszkont-légitársaságot is. A június közepén kiadott profitfigyelmeztetés is az Eurowingshez kötődött. Azután, hogy az üzleti évre szóló EBIT-jét a korábbi 2,4–3 milliárd eurós sávból a 2–2,4 milliárd eurós sávba csúsztatta le, 11 százalékot zuhant a Lufthansa árfolyama. Ezzel egyidejűleg az üzemi marzsra vonatkozó várakozását a korábbi 6,5–8 százalékról 5,5–6,5 százalékra vette vissza. A kedden közölt rossz hírekre 5,5 százalékot gyengült az árfolyam, 20 százalékosra növelve a profitfigyelmeztetés óta eltelt időszak veszteségét. Öröm az ürömben, hogy a társaság ezúttal nem nyúlt az éves célszámokhoz, viszont megerősítette vállalását, miszerint a jövőben a nettó eredmény 20–40 százalékát fizeti ki osztalékként az eddigi 10–25 százalék helyett.
A csoportnál a „fekete bárány” Eurowingsnek 2021-ig 15 százalékot kell lefaragnia a költségeiből, és addigra nyereségessé kell válnia. Emellett át is pozicionálják a járatrendszerét, elsősorban a német nyelvterületre fókuszálva. Az Eurowings bevétele 5 százalékkal esett vissza az árharc miatt, de az anyavállalatnál bíznak abban, hogy a Ryanairrel, a Wizz Airrel és az EasyJettel az utasokért vívott harcban nem az ár lesz a döntő tényező. Svensson kiemelte a további költségcsökkentések és a változó piaci környezethez való rugalmas igazodás fontosságát. Tervezik az áttérést a holdingstruktúrára, amitől hatékonyabb és olcsóbb üzemeltetést remélnek.
Kanadában sikerült pótolni a MAX-okat
Az Air Canada erős második negyedévet zárt, noha mind a huszonnégy, repülési titalom alá vont Boeing 737 MAX repülőjét nélkülöznie kellett és kell is minimum a jövő januárig. A cég szerint az első osztályon utazók bővülő száma részben tudta semlegesíteni a Boeing-hatást, illetve a MAX-ok pótlására a csődbe jutott izlandi WOW fapadostól vett két Airbus, valamint a nyugdíjazott gépek „visszahívása” is segített abban, hogy az elemzői várakozást 12 kanadai centtel felülmúló, 88 centes egy részvényre jutó eredményt tudtak elérni, ami 240 millió kanadai dollárt jelent. A negyedéves bevétel 9,7 százalékkal 4,75 milliárdra bővült, a kihasználtság egy százalékponttal 84,1 százalékra javult.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.