BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szerbia önti a pénzt a Fiatba

A Fiat Chrysler Automobiles (FCA) szerbiai vállalatának munkásait még június közepén szabadságolták, előre jelezve, hogy az év végéig igény szerint hívják majd be őket dolgozni. Az ok: a vállalat az autógyártást a piaci igényekhez akarja igazítani, és most éppen erősen csökken a kereslet. Az olasz vállalat ehhez alkalmazkodva az idén 87 nap fizetett szabadság kiadására kért és kapott engedélyt a szakminisztériumtól. Azt is bejelentették, hogy augusztustól várhatóan csak heti két-három napon dolgoznak a gyárban. A kormány és a vállalat képviselői eközben tárgyalásokat folytatnak a gyártás jövőjéről, s egyelőre annyi a biztos, hogy az olasz cég továbbra is megtartaná szerbiai érdekeltségét.

Az FCA kragujevaci üzeme 2018-ban 1,5 milliárd dinár, azaz 4,15 milliárd forint adózott nettó nyereséget termelt, miközben a belgrádi kormány 2,75 milliárd dináros támogatásban részesítette. A megelőző évben 1,9 milliárd dináros szubvenciót vett fel az államtól az FCA. Az állam és az olaszok 2009-ben megkötött szerződése nem nyilvános, így nem lehet tudni, milyen kötelezettségek terhelik még ezzel kapcsolatban az államkasszát. A kragujevaci üzemet több formában támogatja a kormány: a közvetlen befizetéseken kívül ingatlanok bérmentes használatba adásával, adókedvezményekkel és más módokon. A cégnek 2300 dolgozója van, de a beszállítókon keresztül több tízezer munkahely köthető hozzá Szerbiában, az állam szempontjából nyilván ezért is fontos.

Aleksandar Vucicot is megkérdezték, hogy az állam miért támogatja folyamatosan milliárdokkal a Fiatot, mire a szerb elnök azt válaszolta, hogy csak a szerződésben foglaltaknak tesznek eleget. Arra is emlékeztetett, hogy a szerződés megkötésekor (melynek tartalmát nem hozhatja nyilvánosságra) egy másik kormány tárgyalt az autógyártó képviselőivel, de hozzátette, hogy az állam gondját viseli a Fiat dolgozóinak, nem engedi, hogy utcára kerüljenek.

Maga a vegyesvállalat – amelyben a Fiat csoportnak 67, az államnak pedig 33 százaléka van – 2012-ben 3500 dolgozóval kezdte meg működését. Akkor minden munkahely után tízezer eurós állami támogatást kapott. Ezt követően az FCA kivitele évekig meghaladta, az utóbbi két évben megközelítette az egymilliárd

eurót. Átlagosan évi százezer járművet gyártottak, az ötszázezredik autó tavaly februárban gördült le a gyártósorról. Idén, az első öt hónapban azonban már nem az FCA az első az exportőrök listáján. A HBIS kínai multinacionális cég tulajdonában lévő szendrői vasmű megelőzte, mivel május 31-ig 313,2 millió euró volt a kivitele. A Fiat a maga 251,6 millió eurós exportjával a második helyre szorult.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.