Nemzetközi gazdaság

Szmogriadót fújtak az autógyártóknak

A kormány szorgalmazására több kínai tartomány is korábban, már júliusban bevezette az új autóipari károsanyag-kibocsátási normát az eredeti, 2020-as határidő helyett. Sokan nem örültek ennek.

Több tényezőre vezethető vissza a kínai autóeladások csökkenése, ám ezek közül a lassuló és az Egyesült Államokkal vívott kereskedelmi háború jelentősége immár eltörpül az újonnan bevezetett emissziós szabályozások mellett. Az autóértékesítőknek 15 tartományban június végéig volt lehetőségük arra, hogy eladják az úgynevezett Kína-5 kibocsátási standardnak megfelelő gépjárműveiket, júliustól pedig kizárólag azokkal kereskedhetnek, amelyek már az új, 6-os szintű normának is megfelelnek. Ez a szigorúbb szabályozás eredetileg csak 2020 júliusától válna kötelezővé, ám a kormány kezdeményezésére több tartomány is vállalta, hogy a hivatalos határidőnél korábban bevezeti a szigorítást.

Kína öt évvel ezelőtt hirdetett háborút a légszennyezés ellen, és a szmog felszámolásában kulcsszerepet játszik az autópiac átalakítása, mivel hivatalos adatok szerint az ország útjait ellepő járművek tehetők felelőssé a szállópor-koncentráció 45 százalékáért. A tartományi vállalások azonban kihívás elé állították az autógyártókat, különösen, hogy az érintett provinciákhoz kötődik a kínai autóértékesítések 60 százaléka. „Már megvolt, pontosan mikor vezetik be a Kína-6 szabályozást. Miért kellett úgy felgyorsítani a folyamatot, hogy a vállalatoknak ne legyen idejük ehhez alkalmazkodni?” – háborgott Si Csien-hua, a Kínai Személyautó-gyártók Szövetségének illetékese a Reutersnak. A hírügynökség információi szerint a 15 érintett tartományban az autó­értékesítők különféle kedvezményekkel igyekeztek az elmúlt időszakban „kiszórni” az 5-ös szintű normának megfeleltetett kocsikat, ám nem jártak sok sikerrel. A helyzetüket nehezítette, hogy a hatóságok csak a múlt hónapban nyugtatták meg a lakosságot, hogy később lehetőségük lesz még eladni a júliusig vásárolt 5-ös emissziós besorolású autóikat.

Az autógyártóknak a 6-os norma követelményeinek teljesítéséhez nem feltétlenül kell alapvető motortechnológiai módosításokat elvégezniük, elegendő lehet korszerűbb katalizátorok, szűrők beszerelése. Bizonyos esetekben azonban már ezeknek a megtervezése és kivitelezése is éveket vehet igénybe – vélekedtek a Reutersnak nyilatkozó mérnökök. A hivatalos jóváhagyás megszerzése pedig hat, de akár tizenkét hónapba is telhet, mivel az ezzel foglalkozó ügynökségek nem tudják tartani a lépést a megugrott igényekkel. A Ford, a Geely, a Toyota és a Nissan is arról számolt be, hogy nem okoz nekik gondot az átállás a 6-os emissziós rendszerre, ám helyi gyártóknak – például a GAC-nak és a Great Wallnak – a kormány adatbázisa szerint júniusban még volt lemaradása ilyen téren.

A legtöbb szakértő arra számít, hogy az idén az autóeladások 5 százalékkal csökkennek majd Kínában a tavalyi 2,8 százalékos mínusz után, amely 1990 óta az első zsugorodással zárt év volt. A sanghaji székhelyű Automotive Foresight elemzője, Csang Csa-le viszont úgy véli, az idei visszaesés megközelítheti a 10 százalékot is.

Magyarország is beállhat a sorba

A technológiai változások, az elektromos járművekre való átállás, az Egyesült Államok protekcionizmusa és a kereskedelmi feszültségek miatt a globális gépjárműpiac növekedése várhatóan lelassul idén – írja az Euler Hermes Hitelbiztosító a legfrissebb ágazati elemzésében. A tavalyi 3 százalékos növekedés után idén már csak 1,9 százalékos bővülésre számítanak. A hitelbiztosító szakértői kiemelték: Magyarország első negyedéves adatai ugyan meglepően jók, ám az egyre súlyosbodó munkaerőhiány miatt várhatóan a hazai autóipar is követni fogja a globális lassuló trendet. | VG

 

Ezek is érdekelhetik