A vártnál és a korábbiaknál sokkal gyengébb beszerzésimenedzser-indexek világszerte arra figyelmeztetnek – az ING elemzői szerint –, hogy újabb lefelé tartó kör következhet a megrendelésekben, és ez továbbra is nyomás alatt tarthatja az ipari fémek mint alapvető nyersanyagok árfolyamát. Azt is hozzáteszik, ebben az iparágban a pesszimizmus önbeteljesítő, gyakran a negatív szentiment viszi még lejjebb az árakat. Az ING arra is rámutat, hogy a kínai kereslet annyira túlsúlyos a világ aggregált keresletében, hogy miként a múltban, a közeljövőben is kulcsfontosságú lehet az árak meghatározásában. A rézkeresletből Kína 52 százalékkal veszi ki a részét, az alumínium esetében 55 százalék, a cinkében pedig 47 százalék ez az arány.
Bár az ING véleménye szerint nem számíthatunk gyors fordulatra a kereskedelmi háborúban, a kínai infrastrukturális beruházások, köztük a vasút- és metróépítések, meggátolhatják, hogy az ipari fémek ára drasztikus mélyrepülésbe fogjon. Különösen a réz- és a cinkkeresletet erősítheti a kínai nemzeti vasúthálózat elektromos rendszerének modernizálása: a 2008-as 35 százalékos elektromos ellátottságról a múlt évig a kínai vasútvonalak 71 százaléka kapcsolódott be a rendszerbe. A szakértők arra számítanak, hogy a pártvezetés a korábbi kétezermilliárdról négyezermilliárd jüanra növeli az infrastrukturális stimulust, hogy enyhítse a kereskedelmi háborús károkat. Szolid felfutásra számítanak az ING-nél az ázsiai ország elektromos hálózatának fejlesztése miatt is, ami pedig az alumínium és részben a réz keresletét erősíti.
Ezzel szemben a kínai ingatlanpiacon az új építkezéseket halogatják, a korábbi 20-24 hónapos átlagos befejezési időszak mostanság nem tartható. A probléma a készpénzhiány, mivel a lakásértékesítések és a befejezett építkezések rátája is folyamatosan csökken, a kínai Politburo pedig szigorúan tiltja, hogy a szektort bevonják a ciklikus élénkítő folyamatokba.
Első látásra hasonlóan negatív a kép a kínai autógyártást és -értékesítést tekintve, az ipari fémek keresletének csökkenése mögött a kínai autóipari lassulás is állt. Az ING mégis fellendülést vár a kínai autóértékesítésekben. 2019 első hét hónapjában éves alapon mérve 11 százalékot zuhantak az eladások, júliusban viszont megállt a trend.
Ha közelebbről megnézzük a statisztikákat, látható, hogy az új energia hajtotta járművek már a teljes eladások 5 százalékát teszik ki, és az ilyen típusú értékesítések egyáltalán nem csökkennek, sőt éves alapon 41 százalékos emelkedés volt megfigyelhető. Ez a tendencia egyértelműen támogatja a réz kurzusát. Az elektromos járművek közül előretörnek a buszok, amelyeket exportra is gyártanak. Egy ilyen autóbusz átlagos rézigénye 89-től 369 kilogrammig terjedhet. A réz mellett az alumínium a haszonélvezője még az új típusú járművek megjelenésének.
Az ING azonban arra is figyelmeztet, hogy ezek a piacok és technológiák napjainkban is átalakulnak, ezért a korábban megszokott összefüggések még az autóiparban is gyorsan változhatnak. Például a litiumion-akkumulátorok terjedése csökkenti az ólom iránti keresletet.
A kínai hatások sem egy irányba mutatnak, az ING szerint vannak előremutató szektorok, amelyek legalább részben kiegyensúlyozhatják a kereskedelmi háború hatásait. A szakértők hozzáteszik, hogy a várt kínai fiskális stimulus nélkül éppen csak pozitív előrejelzésük a legtöbb fém esetében nehezen lesz tartható, ahhoz pedig semmiképp nem lesz elegendő, hogy masszív áremelkedést láthassunk. Ehhez a kínai–amerikai viszony szignifikáns javulására lenne szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.