BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lélegzethez jutott a Norwegian Air

Mély nyomot hagy a Boeing-botrány a flottáját 737 MAX modellekkel feltöltő Norwegian Air árfolyamán. A fapados légitársaság pénzügyi gondjai viszont enyhültek a kötvényesekkel kötött alku következtében.

Haladékot kapott a túléléshez a Norwegian Air, a diszkont-légitársaság kötvényesei ugyanis beleegyeztek abba, hogy 380 millió dollár értékű lejáró követelésüket csak két év múlva fizesse ki a tetemes adóssággal küszködő vállalat. Az előzetes egyeztetések szerint a befektetőkben megvolt a hajlandóság, hivatalossá azonban a hétfői szavazással vált a döntés, ennek megfelelően az idén mélyrepülésben lévő árfolyam megkapaszkodott, 5,6 százalékos erősödéssel reagált. A jóváhagyáshoz kétharmados többségre volt szükség, ehhez képest az átütemezés az egyik sorozat esetében 89,8, a másiknál 99,6 százalékos támogatást szerzett. Persze nem ingyen, a Norwegian prémiumot fizet a befektetőknek, melynek fedezetét a London Gatwick repülőterén birtokolt le- és felszállási jogok adják.

Geir Karlsen vezérigazgató méltatta a kötvényesek rugalmas hozzáállását, amivel lehetőséget adtak finanszírozási problémáik megoldásához. Megerősítette, hogy a korábban megcélzott 223 millió dolláros költségcsökkentési program idei végrehajtása jó úton halad. A Ryanair és az EasyJet mögött Európa harmadik legnagyobb fapadosának számító norvégok a transzatlanti járatok beindításával kapcsolatos horribilis kiadások miatt kerültek pénzszűkébe, s helyzetükön sokat rontott a Boeing 737 MAX típusú utasszállítóinak a forgalomból való kényszerű kivonása. Március közepétől 18 darab korszerű MAX gépükről kellett átmenetileg lemondaniuk, amelyek főként az amerikai járatokon szolgáltak. Tetézték gondjaikat a Boeing 787-es Dreamlinereikbe szerelt Rolls-Royce-­hajtóműveknél feltárt technikai hibák is – írja a Reuters. A cég az idén stratégiát váltott, s a piaci térnyerés helyett a profittermelést helyezte fókuszba.

A Norwegian a Ryanairhez hasonlóan a flottájában csak Boeingokat tart – szemben az Airbusokat üzemeltető Wizz Airrel –, s ez az egysíkúság ütött most vissza. A Boeing 737 MAX gépek repülési engedélyének újbóli kiadási dátumát egyre nagyobb homály övezi, s ez a megállapítás a folyamat átláthatóságára is igaz. Legalábbis a nemzeti légi biztonsági hatóságok részvételével felállított bizottság (JATR) azt kifogásolja, hogy amerikai társszervük, az FAA és a Boeing közötti, a szükséges javításokat érintő párbeszédbe nem avatják be őket.

A The Wall Street Journal értesülései szerint a hatóságok az adatok széles körű megosztását, az engedélyezési folyamat naprakész fejleményeiről való tájékoztatást követelik, a földre kényszerített 220 darab MAX repülő – javítás utáni – mihamarabbi visszatérése érdekében. Az erre vonatkozó újabb jóslatok már a jövő év első negyedévéről szólnak. Mérföldkő lehet a történetben, hogy a héten az FAA új vezetője, Stephen Dickson a Boeing seattle-i bázisán repülésszimulátoron teszteli le a felfrissített szoftverváltozatot, talán a véglegeset.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.