Washington erőből tárgyalna Brüsszellel
Az Egyesült Államok október 18-tól tervezi kivetni azokat a büntetővámokat, amelyeket a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) hagyott jóvá az Airbus repülőgépgyártónak nyújtott tiltott támogatások miatt – közölte Robert Lighthizer amerikai kereskedelmi főképviselő hivatala. A büntetőtarifák értéke évi 7,5 milliárd dollár, ami jóval kisebb annál a 25 milliárdnál, amellyel Washington az év elején fenyegetett, és elmarad a
8 milliárd dollártól is, amelyet a WTO jóváhagyott. A Reuters jól értesült forrásból úgy tudja, hogy az amerikai kereskedelmi képviselet azért nem használta fel a teljes összeget, mert ezzel akarja tárgyalóasztalhoz csalogatni az EU-t. Ugyanakkor figyelmeztette is Brüsszelt, hogy a vámok bármikor emelkedhetnek, és a büntetendő áruk listáján is változtathatnak; a hivatal – a párbeszéd alakulásától függően – folyamatosan újraértékeli majd a kérdést.
A probléma az, hogy Washington és Brüsszel nem sok haladást ért el eddig a kereskedelmi tárgyalásokon, így az Airbus-vámok hosszú hónapokig érvényben maradhatnak – mondta a CNBC-nek Clete Willems, a Bill Clinton amerikai elnök alapította National Economic Council korábbi vezetője, aki azt is hangsúlyozta, hogy ez a legnagyobb összeg, amelyet a WTO eddig engedélyezett. A kétoldalú feszültség potenciális eszkalálódása Vishnu Varathan, a japán Mizuho Bank vezető közgazdásza szerint tovább súlyosbíthatja az amerikai–kínai vámháború negatív globális hatásait, a WTO-döntésének időzítése ezért tragikus. „Nemcsak a kereskedelemre mér csapást, hanem csökken a vállalatok profitmarzsa és a háztartások diszkrecionális jövedelme is, és elhúzódik a pénzügyi represszió” – írta csütörtöki feljegyzésében.
A feszültség eszkalálódása márpedig borítékolható, az Európai Bizottság ugyanis már korábban válaszlépéseket helyezett kilátásba, és össze is állította a büntetendő amerikai áruk listáját. Ráadásul a repülőgépgyártók transzatlanti vitájának csak az első fejezete zárult le, a WTO ugyanis áprilisban elmarasztalta az Egyesült Államokat is a Boeing illegális szubvenciója miatt, és a vitarendező testület valószínűleg jóváhagyja az EU kártérítési igényét is; ez a döntés hat hónapon belül várható.
A vámok európai áruk széles körét érintik. A skót whiskygyártók szövetsége azonnal figyelmeztetett, hogy a washingtoni lépés az ágazat versenyképességét, munkahelyeket és befektetéseket veszélyeztet. Közleményükben azt is hangsúlyozták, hogy az ital teszi ki a büntetőlistán szereplő brit áruk felét, több mint 460 millió dolláros értéket, miközben a vita a repülőgépgyártás illegális támogatása miatt robbant ki. Igazságtalannak tartják az olasz parmezánkészítők is a döntést, mert az ország gazdaságának egyik legerősebb szektorát bünteti (meg az amerikai fogyasztókat, akiknek ezután öt dollárral többet kell fizetniük a sajt kilójáért). „Olaszországnak semmi köze az Airbushoz, mégis állnia kell ezt az őszintén szólva értelmetlen számlát” – tette szóvá a gyártók szövetségének elnöke. Az Egyesült Államok a parmezán második legnagyobb exportpiaca, tavaly oda került az 54 ezer tonnás kivitelből mintegy 10 ezer tonna.
Az Airbus gyártói a fő célpontok
A megvámolandó áruk listáján több mint 150 kategóriába sorolt áru szerepel, elsősorban az Airbust gyártó négy országból: Franciaországból, Németországból, Spanyolországból és az Egyesült Királyságból. Tízszázalékos pótlólagos vám sújtja az Airbus repülőgépeit, 25 százalékos pedig a többi között az alábbi termékeket:
- ír és skót whisky, ruhaneműk és takarók az Egyesült Királyságból;
- kávé, bizonyos szerszámok és gépek Németországból;
- francia és spanyol borok;
- sajtok, bizonyos sertéshúsok, tejtermékek, gyümölcsök minden uniós tagállamból.