Az Egyesült Államok október 18-tól tervezi kivetni azokat a büntetővámokat, amelyeket a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) hagyott jóvá az Airbus repülőgépgyártónak nyújtott tiltott támogatások miatt – közölte Robert Lighthizer amerikai kereskedelmi főképviselő hivatala. A büntetőtarifák értéke évi 7,5 milliárd dollár, ami jóval kisebb annál a 25 milliárdnál, amellyel Washington az év elején fenyegetett, és elmarad a
8 milliárd dollártól is, amelyet a WTO jóváhagyott. A Reuters jól értesült forrásból úgy tudja, hogy az amerikai kereskedelmi képviselet azért nem használta fel a teljes összeget, mert ezzel akarja tárgyalóasztalhoz csalogatni az EU-t. Ugyanakkor figyelmeztette is Brüsszelt, hogy a vámok bármikor emelkedhetnek, és a büntetendő áruk listáján is változtathatnak; a hivatal – a párbeszéd alakulásától függően – folyamatosan újraértékeli majd a kérdést.
A probléma az, hogy Washington és Brüsszel nem sok haladást ért el eddig a kereskedelmi tárgyalásokon, így az Airbus-vámok hosszú hónapokig érvényben maradhatnak – mondta a CNBC-nek Clete Willems, a Bill Clinton amerikai elnök alapította National Economic Council korábbi vezetője, aki azt is hangsúlyozta, hogy ez a legnagyobb összeg, amelyet a WTO eddig engedélyezett. A kétoldalú feszültség potenciális eszkalálódása Vishnu Varathan, a japán Mizuho Bank vezető közgazdásza szerint tovább súlyosbíthatja az amerikai–kínai vámháború negatív globális hatásait, a WTO-döntésének időzítése ezért tragikus. „Nemcsak a kereskedelemre mér csapást, hanem csökken a vállalatok profitmarzsa és a háztartások diszkrecionális jövedelme is, és elhúzódik a pénzügyi represszió” – írta csütörtöki feljegyzésében.
A feszültség eszkalálódása márpedig borítékolható, az Európai Bizottság ugyanis már korábban válaszlépéseket helyezett kilátásba, és össze is állította a büntetendő amerikai áruk listáját. Ráadásul a repülőgépgyártók transzatlanti vitájának csak az első fejezete zárult le, a WTO ugyanis áprilisban elmarasztalta az Egyesült Államokat is a Boeing illegális szubvenciója miatt, és a vitarendező testület valószínűleg jóváhagyja az EU kártérítési igényét is; ez a döntés hat hónapon belül várható.
A vámok európai áruk széles körét érintik. A skót whiskygyártók szövetsége azonnal figyelmeztetett, hogy a washingtoni lépés az ágazat versenyképességét, munkahelyeket és befektetéseket veszélyeztet. Közleményükben azt is hangsúlyozták, hogy az ital teszi ki a büntetőlistán szereplő brit áruk felét, több mint 460 millió dolláros értéket, miközben a vita a repülőgépgyártás illegális támogatása miatt robbant ki. Igazságtalannak tartják az olasz parmezánkészítők is a döntést, mert az ország gazdaságának egyik legerősebb szektorát bünteti (meg az amerikai fogyasztókat, akiknek ezután öt dollárral többet kell fizetniük a sajt kilójáért). „Olaszországnak semmi köze az Airbushoz, mégis állnia kell ezt az őszintén szólva értelmetlen számlát” – tette szóvá a gyártók szövetségének elnöke. Az Egyesült Államok a parmezán második legnagyobb exportpiaca, tavaly oda került az 54 ezer tonnás kivitelből mintegy 10 ezer tonna.
Az Airbus gyártói a fő célpontok
A megvámolandó áruk listáján több mint 150 kategóriába sorolt áru szerepel, elsősorban az Airbust gyártó négy országból: Franciaországból, Németországból, Spanyolországból és az Egyesült Királyságból. Tízszázalékos pótlólagos vám sújtja az Airbus repülőgépeit, 25 százalékos pedig a többi között az alábbi termékeket:
- ír és skót whisky, ruhaneműk és takarók az Egyesült Királyságból;
- kávé, bizonyos szerszámok és gépek Németországból;
- francia és spanyol borok;
- sajtok, bizonyos sertéshúsok, tejtermékek, gyümölcsök minden uniós tagállamból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.