Az Egyesült Államok százszázalékos vámot szándékozik kiszabni 2,4 milliárd dollár értékű francia importárura, mert tisztességtelen megkülönböztetésnek tartja az amerikai technológiai óriáscégekre kivetett digitális adót – jelentette be Robert Lighthizer kereskedelmi főtárgyaló irodája. A büntetőtarifák a Panjiva adatkezelő szerint a teljes Egyesült Államokba irányuló francia export 4,1 százalékát érintik, többek között a pezsgőket, a kézitáskákat, a kozmetikumokat és a sajtokat. A hírre tegnap gyengült a Louis Vuitton táskákat és a Moet & Chandon pezsgőt gyártó LVMH, a Hermes International, a Kering és a L’Oreal részvényeinek árfolyama is a párizsi tőzsdén. „Tudtuk, hogy az Egyesült Államok nem lesz boldog a francia digitális adótól. Az ilyen dolgok ütemezése azonban mindig meglepetés, és talán a százszázalékos tétel is magasabb, mint ami várható volt” – mondta ezzel kapcsolatban a Reutersnak Craig Erlam, az Oanda vezető piaci elemzője.
A tervezett vámemelést hónapokig tartó vita előzte meg Washington és Párizs között. Franciaország 3 százalékos adót vetett ki azokra a digitális szolgáltatókra, amelyek évi 25 millió eurónál nagyobb bevételt szereznek az országban és 750 milliót globálisan. Ez mintegy 30 vállalatot érint, a többi között a Google-t, a Facebookot, a Twittert és az Amazont, és bár a többségük valóban amerikai, vannak közöttük kínaiak, németek, britek és franciák is. Az intézkedés ráadásul átmeneti, csak addig marad érvényben, amíg a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) részvételével nem sikerül új, multilaterális alapon kidolgozott szabályrendszert elfogadni. Párizs érvelése szerint pedig azért volt rá szükség, mert az Európai Unióban a digitális vállalatokat átlagosan 9,5 százalékos adó terheli, míg a többi vállalat 23,2 százalékot fizet, és az amerikai cégek egyszerűen elkerülik az adózást sok digitális szolgáltatásuknál. Átfogó európai megoldást eddig nem találtak Svédország, Finnország, Dánia és Írország ellenállása miatt, de Margrethe Vestager, az Európai Bizottság digitális korszakért felelős ügyvezető alelnöke a múlt héten megígérte, hogy ismét megpróbálnak egységes álláspontot kialakítani, ha az OECD keretében ez nem sikerülne.
Trumpot azonban egyelőre nem győzték meg. „Ezek amerikai vállalatok. Ha megadóztatják őket, akkor az Egyesült Államok fogja ezt megtenni” – jelentette ki Londonban, ahol a NATO-csúcson tegnap délután találkozott Emmanuel Macron elnökkel. A megbeszélésen sikerült haladást elérni, Trump közös sajtótájékoztatójukon azt mondta, hogy van esély valamiféle megoldást találni. Ha ez mégsem sikerül, akkor Franciaország az EU-val együtt kész válaszolni a vámfenyegetésre – közölte Bruno Le Maire pénzügyminiszter. Az Európai Bizottság megerősítette, hogy a 28 tagállam egységesen lép majd fel ebben a kérdésben. Az Egyesült Államok korábban már 25 százalékos vámmal sújtotta a francia bort és sajtot is az Airbusnak nyújtott illegális uniós támogatás miatt, és ezeket a szankciókat tovább súlyosbíthatják, miután a Világkereskedelmi Szervezet vizsgálóbizottsága megállapította, hogy az EU nem hagyott fel a tiltott szubvencióval, így változatlanul károkat okoz az amerikai repülőgépiparnak.
Az EU-ban
a digitális cégeket
9,5
százalékos adó terheli
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.