BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kitartanak a megrendelői a Boeing mellett

A Boeing egyelőre csatát veszített az Airbusszal szemben, ám kettejük háborújában még az amerikai repülőgépgyártó óriás tavalyi katasztrofális éve ellenére sem lehet győztest hirdetni.

A világ két legkelendőbb gépe közül az egyiket, a Boeing 737 MAX-ot a vele szemben tavaly március közepén elrendelt globális repülési tilalom óta raktárra gyártja az amerikai cég. A több mint négyszáz vadonatúj utasszállítóban áll a Boeing pénze, mivel a két ilyen gép lezuhanásáért felelős szoftverhiba elhárításának hivatalos megtörténtéig ez a flotta gyakorlatilag holt tőkének számít. Márpedig semmilyen hitelesnek tekinthető határidő nincs arra, hogy az amerikai légügyi hatóság (FAA) mikor ad felszállási engedélyt a típusra, amelyből 387-et kellett kivonni a forgalomból. Bár a frissített szoftver tesztelése folyamatban van, a MAX-ügyben többször is hibázó FAA nem siet, és nem vállalja egy újabb tragikus tévedés ódiumát.

Teoretikus felvetés, de ha a MAX-okkal nem lett volna gond, és a gépeket nem csökkentett tempóban gyártotta és adta volna át a Boeing, akkor a nyolcszáz feletti mutatójával a 768 utasszállító leszállításával rekordévet író Airbust simán lekörözte volna tavaly. Így viszont a modell gyártásával januárban további intézkedésig leálló Boeing havi egymilliárd dollárt veszít, miközben az Airbus nem győzi kielégíteni a MAX riválisaként számontartott A320-asok iránti igényeket. Ezekre tavaly 654 új megrendelést kapott, amivel 7188-ra bővült a legyártandó mennyiség, míg a MAX-oknál 182-vel 4398-ra csökkent a leszerződött gépek száma. Az utóbbinál a 4 százalékos veszteség még nem is nevezhető soknak, ugyanis több légitársaságnak azzal is számolnia kell, hogy alapesetben a Boeing nagyobb gyártókapacitása révén hamarabb tudja leszállítani a megrendelt gépeket. S érdemesebb lehet kivárni a javítás idejét, mint átállni az Airbushoz a sor legvégére.

Paradox módon több pénzszűkében lévő légitársaságnak kapóra is jött a MAX-okra elrendelt szállítási embargó. Szerdán a Malaysian Airways jelentette be, hogy bizonytalan időre felfüggeszti a megrendelt 25 MAX átvételét, amelyek közül az első leszállítása elvileg júliusban lenne esedékes. A Reuters információi szerint a döntés mögött szimpla anyagi megfontolások állnak: az állami kézben lévő maláj légitársaság nyomasztó anyagi gondokkal küzd, és azt reméli, a szerződés módosításával maga is hasznot húzhat a Boeing szorult helyzetéből. Malajzia és a Boeing kapcsolatát tragédiák övezik, a légitársaság két Boeing 777-est veszített, az elsőt 2014 márciusában, amikor a Kuala Lumpurból Pekingbe tartó járat rejtélyes körülmények között az óceánba veszett, míg egy hasonló gépét, az Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó járatot ugyanazon év júliusában Donyeck felett lőtték ki oroszbarát ukrán szakadárok. A maláj kormány azóta keres vevőt a súlyosan eladósodott légitársaságra. A Virgin Australia, a kontinens második legnagyobb légitársasága 48 MAX átvételét csúsztatta el 2021-re, azt remélve, hogy működési mutatói és anyagi helyzete addigra annyit javul, hogy kedvezőbb feltételekkel tud hitelhez jutni a vásárlások finanszírozásához. A társaság számításai szerint 705 millió amerikai dollárt tudnak addig megtakarítani.

Kettős a helyzete a Norwegian Airnek, amely 18 MAX-ot már a flottájában tudhat, ezek átmeneti pótlása komoly nehézséget okozott Európa harmadik számú fapados légitársaságának. A transzatlanti piacra lépés kudarcával szembesülő, emiatt veszteségessé váló Norwegian kilábalási programját nagyban segíti, hogy 14 MAX átvételét sikerült évekkel elhalasztania. A cég az eddig csak Boeingokból álló flottáját 93 Airbusszal bővíti, igaz, eközben tovább él 92 MAX-ra leadott rendelése is. A legnagyobb veszteség azonban a Jet Airways csődjével érte a Boeingot, az indiai fapados tavaly tavaszi összeomlásával 210 MAX-megrendelést dobhattak a kukába.

A Boeingnak

4398

élő megrendelése van a MAX modellcsalád tagjaira

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.