K. B. | A közbizalom olyan mértékben csökkent a Boeing MAX-ok iránt, hogy a márkanevet ki kellene dobni a kukába – fakadt ki Steven Udvar-Hazy, a repülőgéplízing-üzletág megteremtőjeként ismert nagybefektető, az amerikai Air Lease Corporation (ALC) alapító elnöke, emlékeztetve Donald Trump tavaly áprilisban tett hasonló kijelentésére. A Boeing júniusban még elvetette az ötletet, bízva abban, hogy a két légi katasztrófát okozó fedélzeti szoftver kijavítása rövid időn belül megtörténik. Udvar-Hazy szerint bebizonyosodott, hogy erre nincs esély, ezért a negatív csengésű névnek a történelem szemétdombján van a helye. Az amerikai repülésügyi hatóság a felszállási engedély kiadásának lehetséges legkorábbi időpontját a napokban márciusról áprilisra halasztotta, de meglepetést okozna, ha nyártól az első gépek visszatérhetnének a forgalomba. „És ha így is lesz, akkor is mennyi idő kell a légitársaságoknak ahhoz, hogy utasaikat meggyőzzék a MAX teljes biztonságosságáról?” – tette fel a kérdést Udvar-Hazy egy dublini aviatikai konferencián.
Persze csupán azzal, hogy ugyanazt a terméket más néven forgalmazzák, legfeljebb csak a babonások figyelmét terelhetik el. Az ALC riválisa, az ír Avolon gyökeresen más állásponton van, biztos benne, hogy a MAX még az idén visszatér, miután kijavítják a hibáit, az utasok pedig fel fognak szállni rá. Hogy értékes gépről van szó, arra a 4400 darabos megrendelésállomány a bizonyíték. Az Avolonnak 148, az ALC-nek 150 MAX-ra van élő megrendelése. Udvar-Hazy szerint bármikor tér vissza a MAX, a lízingdíjakat aligha nyomja le, mivel nagy rá az igény, és a Boeing – amely a napokban bizonytalan időre felfüggeszti a modell gyártását – havi ötven-hatvannál több gép átadására nem lesz képes. A cégnek most legalább tízmilliárd dollárra van sürgősen szüksége működésének finanszírozásához, ebből hatmilliárdnyi hitel megszervezésével bankokat bíznak meg, a többit vélhetően kötvénykibocsátással szerzik meg – értesült a Reuters. Az igazság pillanata egy hét múlva érkezik el, akkor hozza nyilvánosságra a Boeing a negyedéves jelentését, benne a MAX-program költségeivel és azzal, hogy az eddig elismert 9 milliárd dolláros veszteség időközben mekkorára szökött fel. Az utolsó adat szerint szeptember végén 3 milliárd dollár mínuszt mutattak ki a készpénzállományban.
Többeket érdekel a maláj légitársaság megvétele
Az Air France-KLM mellett a Japan Airlines (JAL) is meghatározó részesedést szeretne szerezni a megrendült anyagi helyzetű maláj nemzeti légitársaságban. A francia–holland duó 49, a JAL 25 százalékos részesedést célzott meg, de a helyi AirAsia és az indonéz Lion Air ottani leánycége, a Malindo Air is betársulna a Malaysia Airlines megmentésébe, amely máig nem tudta kiheverni két gépének 2014-es elveszítését. A rejtélyes körülmények között az óceánba veszett, illetve az Ukrajnában lelőtt utasszállító tragédiája mellett azonban más okok is közrejátszottak – például a túl gyors terjeszkedés – a cég mélyrepülésében. A Malaysia Airlinest 2014-ben államosították, a Khazanah Nasional nevű állami alaphoz került a maradék 30 százalék is, akkor 345 millió dollárt fizettek ezért. A kormány az ajánlatok kiértékelése után dönt a légitársaság sorsáról. Elképzelhető, hogy végül a Khazanah javaslata lesz a befutó, és a Malaysiát beolvasztják az AirAsia hosszú távú járatokat üzemeltető leánycégébe, az AirAsia X-be. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.