A Ryanairnek csaknem két évvel, 2026-ra kell halasztania az évi 200 millió utast megcélzó bővülési tervét, amelyet a Boeing 737 MAX gépekre alapozott. A légi katasztrófái miatt a tavaly március óta globális repülési és értékesítési tilalom alatt álló géptípusnak 210 darabbal az ír fapados légitársaság az egyik legnagyobb megrendelője, ám eddig egyet sem tudott átvenni belőlük. Michael O’Leary vezérigazgató az ősszel még abban bízott, hogy az első MAX-ok az idei nyári csúcsszezonban forgalomba állhatnak, most viszont azzal számol, hogy az első 55 darabos kontingens 2021 nyarán állhat szolgálatba, majd a következő három évben 50-50 darabos tételekben landolnak náluk az immár kifogástalan műszaki állapotú Boeingok. Az első gépek átvételét leghamarabb szeptemberre datálják, s legfeljebb havi nyolc utasszállítóval bővülhet a flottájuk. Az amerikai cég a múlt hónapban finanszírozási okokból átmeneti időre felfüggesztette a MAX-ok gyártását. Több mint négyszáz gépe vár átadásra, és az amerikai légügyi hatóság legfrissebb előrejelzése szerint a tragédiához vezető szoftverhibák kijavítása és az időközben feltárt egyéb biztonsági hiányosságok rendezése után leghamarabb márciusban oldhatják fel a zárlatot, de erre semmilyen garancia nincs.
A Ryanair részéről viszont töretlen a bizalom a Boeing iránt, a fapados flottájában csak ilyen gépek szerepelnek. Mi több, O’Leary tegnapi sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy tárgyalnak a Boeinggal a szerencsétlenül járt MAX-ok nagyobb, 230 férőhelyes változatának beszerzéséről. A mennyiséget nem közölte, arra viszont utalt, hogy lojalitásuk fejében a decemberben kinevezett új menedzsmenttől rugalmasságot vár el az olyan kiemelt ügyfelek iránt, mint a Ryanair és a Southwest Airlines.
A vezérigazgató elmondta, hogy párhuzamosan folynak a kártérítési tárgyalások a Boeinggal, ám azok csak akkor zárulhatnak le, amikor a gépeket visszaengedik a forgalomba.
A MAX-program leállítása és a 387 már átadott gép forgalomból való átmeneti kivonása Európában a jegyárak emelkedéséhez vezetett, a Ryanair például átlagosan 9 százalékkal magasabb árakkal dolgozott üzleti éve decemberrel zárult harmadik negyedében. A nagyobb karácsonyi és újévi forgalom következtében a cég 21 százalékkal, 1,91 milliárd euróra növelte bevételeit, a növekedés az utasszámban 6 százalékos volt, összesen 35,9 millióan foglaltak jegyet a Ryanair járataira. A kihasználtság 95-ről 96 százalékosra javult. A befektetők számára legfontosabb adattal meg tudták lepni az elemzőket: az adózott eredmény az egy évvel korábbi 66 milliós veszteségből 88 milliós nyereségbe váltott. A legnagyobb európai fapados megerősítette a márciussal záruló üzleti évére tervezett 950 millió és 1,05 milliárd euró közötti profitvárakozását. A gyorsjelentésre a részvényárfolyam 4 százalékos erősödéssel reagált. A Reuters által megkérdezett elemzők szerint a Ryanair kiválóan teljesített, kiemelték, hogy a jegyértékesítésből befolyó 1,19 milliárd euró mellett 28 százalékkal, 720 millió fontra tudnák növelni a kényelmi szolgáltatásokból befolyó kiegészítő bevételeiket. Pozitívum, hogy az üzemanyag nélkül számított költségeik mindössze egy százalékkal nőttek, főként a béremelések miatt. A Ryanair leányai közül egyedül a Lauda szenved, a német-osztrák piacra fókuszáló fapados egyelőre nem tudja felvenni a versenyt a Lufthansával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.