BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elbukhatja a spanyol főszezont a Ryanair

Kriván Bence | Nem tervez előre Európa piacvezető fapados légitársasága, a Ryanair, egyelőre fogalmuk sincs arról, mikor térhetnek vissza a megszokott nyereségtermelő pályára. A júniussal zárult negyedévben a járványt követő korlátozások miatt az ír társaság a kapacitásainak 99 százalékát jegelni kényszerült, utasforgalma az egy évvel korábbi 1 százalékára zuhant, összesen félmillió utast szállított. Pozitív meglepetéssel azonban így is tudott szolgálni: a negyedévet ugyanis 185 millió ­eurós adózott veszteséggel zárta, ami a cég által felkért elemzők előzetes számításainál 45 millió euróval kevesebb. A bevétel 95 százalékkal, 125 millió euróra zuhant, míg a költségeknél 85 százalékos volt a visszaesés. A visszatérés viszont a nyári turistaszezonnak köszönhetően lassan beindult, a hónap végén már az egy évvel korábbi menetrendben szereplő járataik 40 százalékát ismét üzemeltetik. Ezt augusztusban 60, szeptemberben 70 százalékosra tervezik javítani, a folyó negyedévet minél kisebb mínusszal szeretnék zárni. Michael O’Leary vezérigazgató már jelezte, hogy a tavalyi utasszámot legkorábban jövőre tudják elérni, ám a jegyárak 2022-ben vagy 2023-ban térhetnek csak vissza a pandémiát megelőző szintre.

Sokat számít, hogy a világjárvány újbóli belobbanása hol és mikor következik be, a második hullám érkezését kész tényként kezelik a légitársaságnál. Az emiatt ad hoc elrendelt karanténintézkedések rendkívül megnehezítik a tervezést. Egyelőre legfeljebb csak becsülni tudják annak a hét végi brit korlátozásnak a hatását, amely a szigetországba Spanyolországból visszaérkező utasok kötelező 14 napos karanténjáról szól. Reyes Maroto spanyol idegenforgalmi miniszter azt akarja elérni, hogy legalább a Baleár-szigetekre és a Kanári-szigetere ne vonatkozzon a karantén-előírás, de legjobb lenne, ha London még ma, de legkésőbb holnap újragondolná és eltörölné – írja a Reuters. A tét nem kicsi, hiszen a Spanyolországba érkező vendégek ötöde Nagy-Britanniából jön. London a német és francia járványjelentéseket is árgus szemmel figyeli, hamarosan ők is felkerülhetnek a listára. A szigorítás a Ryanair nyári csúcsszezonját törheti derékba, mert az első számú brit turistacélpontjára szóló jegyeket is vissza kell majd váltania, vagy később leutazható utalványra cserélnie. Hasonló gondok gyötörhetik egyébként a TAP vezetését is, a piacvezető portugál légitársaság a Ryanair nyomdokain haladva csak szeptemberre éri el a járvány előtti járatszám 40 százalékát, a heti ötszázat, míg vesztesége már az első negyedévben a Ryanairének a duplája, 394 millió euró volt.

Neil Sorahan, a Ryanair pénzügyi igazgatója a gyorsjelentést követő tájékoztatóján elmondta, hogy a „sajnálatos fejlemény” ellenére valamennyi spanyol járatukat elindítják. Hasonlóképpen reagált a rivális EasyJet vezetése is. A londoni tőzsdén viszont nyoma sincs az optimizmusnak, a Ryanair, az EasyJet és az IAG csoport (British Airways, Iberia) árfolyama 10 százalék körüli mértékben zuhant a nyitás után, s onnan kezdett lassan visszakapaszkodni.

Sokat számít, hogy a világjárvány újbóli belobbanása hol és mikor követ­kezik be, a második hullám érkezését azonban kész tényként kezelik

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.