Kriván Bence | Nem tervez előre Európa piacvezető fapados légitársasága, a Ryanair, egyelőre fogalmuk sincs arról, mikor térhetnek vissza a megszokott nyereségtermelő pályára. A júniussal zárult negyedévben a járványt követő korlátozások miatt az ír társaság a kapacitásainak 99 százalékát jegelni kényszerült, utasforgalma az egy évvel korábbi 1 százalékára zuhant, összesen félmillió utast szállított. Pozitív meglepetéssel azonban így is tudott szolgálni: a negyedévet ugyanis 185 millió eurós adózott veszteséggel zárta, ami a cég által felkért elemzők előzetes számításainál 45 millió euróval kevesebb. A bevétel 95 százalékkal, 125 millió euróra zuhant, míg a költségeknél 85 százalékos volt a visszaesés. A visszatérés viszont a nyári turistaszezonnak köszönhetően lassan beindult, a hónap végén már az egy évvel korábbi menetrendben szereplő járataik 40 százalékát ismét üzemeltetik. Ezt augusztusban 60, szeptemberben 70 százalékosra tervezik javítani, a folyó negyedévet minél kisebb mínusszal szeretnék zárni. Michael O’Leary vezérigazgató már jelezte, hogy a tavalyi utasszámot legkorábban jövőre tudják elérni, ám a jegyárak 2022-ben vagy 2023-ban térhetnek csak vissza a pandémiát megelőző szintre.
Sokat számít, hogy a világjárvány újbóli belobbanása hol és mikor következik be, a második hullám érkezését kész tényként kezelik a légitársaságnál. Az emiatt ad hoc elrendelt karanténintézkedések rendkívül megnehezítik a tervezést. Egyelőre legfeljebb csak becsülni tudják annak a hét végi brit korlátozásnak a hatását, amely a szigetországba Spanyolországból visszaérkező utasok kötelező 14 napos karanténjáról szól. Reyes Maroto spanyol idegenforgalmi miniszter azt akarja elérni, hogy legalább a Baleár-szigetekre és a Kanári-szigetere ne vonatkozzon a karantén-előírás, de legjobb lenne, ha London még ma, de legkésőbb holnap újragondolná és eltörölné – írja a Reuters. A tét nem kicsi, hiszen a Spanyolországba érkező vendégek ötöde Nagy-Britanniából jön. London a német és francia járványjelentéseket is árgus szemmel figyeli, hamarosan ők is felkerülhetnek a listára. A szigorítás a Ryanair nyári csúcsszezonját törheti derékba, mert az első számú brit turistacélpontjára szóló jegyeket is vissza kell majd váltania, vagy később leutazható utalványra cserélnie. Hasonló gondok gyötörhetik egyébként a TAP vezetését is, a piacvezető portugál légitársaság a Ryanair nyomdokain haladva csak szeptemberre éri el a járvány előtti járatszám 40 százalékát, a heti ötszázat, míg vesztesége már az első negyedévben a Ryanairének a duplája, 394 millió euró volt.
Neil Sorahan, a Ryanair pénzügyi igazgatója a gyorsjelentést követő tájékoztatóján elmondta, hogy a „sajnálatos fejlemény” ellenére valamennyi spanyol járatukat elindítják. Hasonlóképpen reagált a rivális EasyJet vezetése is. A londoni tőzsdén viszont nyoma sincs az optimizmusnak, a Ryanair, az EasyJet és az IAG csoport (British Airways, Iberia) árfolyama 10 százalék körüli mértékben zuhant a nyitás után, s onnan kezdett lassan visszakapaszkodni.
Sokat számít, hogy a világjárvány újbóli belobbanása hol és mikor következik be, a második hullám érkezését azonban kész tényként kezelik
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.