Az erősen megosztó elnökválasztási kampányt követően a piacok egyelőre megnyugodtak, hogy a lengyeleknél alapvetően minden marad a régiben, mert az alacsony iskolázottságú, idős, kistelepülési választókra támaszkodva Andrzej Duda, a kormánypárt (PiS) jelöltje nyerte a választást, igaz, alig 2 százalékkal. Aggodalomra adhat okot azonban, hogy a győzelmi mámorban Zbigniew Ziobro igazságügy-miniszter már a választás estéjén bejelentette, folytatják a megkezdett igazságügyi reformot. Ez már csak azért is elbizonytalanító, mert az EU ezt a reformot határozottan ellenzi, így ugyanis politikai ellenőrzés alá kerülhet az igazságszolgáltatás. Az Európai Parlament korábban emiatt indította meg – elsőként az unióban – a hetes cikkely szerinti eljárást Varsóval szemben. Az EU-s források kifizetésének jogállamisághoz kötése szintén hordoz gazdasági kockázatokat, főként úgy, hogy a következő költségvetési uniós ciklusban várhatóan eleve 20 százalékkal kevesebb forráshoz jutnak majd.
A gazdaság azonban látszólag jó pozícióból vág neki a következő költségvetési időszaknak. Stabilitását bizonyítja, hogy a 2008-as világválság idején csak a lengyelek nem süllyedtek recesszióba. A koronavírus-járvány gazdasági rombolásának is ellenállnak: a GDP-arányos államadósság továbbra is a jól kezelhető 50 százalék körüli szinten áll, és széles a költségvetés mozgástere. Az Európai Bizottság előrejelzése szerint idén ugyan 4,6 százalékos GDP-csökkenés várható, jövőre azonban már 4,3 százalékos növekedés jöhet. Az éves inflációt 2,7 százalékra várják, míg a válságkezelő intézkedések 6 százalékra növelik a GDP-arányos deficitet. A Standard & Poor’s, a Fitch Ratings és a Moody’s is az évek óta stabil kilátások mellett A és A2-n tartja Lengyelország hitelbesorolását.
A kiegyensúlyozott lengyel gazdasági környezetbe azonban belepiszkíthat a politika: egyrészt az említett jogállamisági problémákkal, amelyek önmagukban is csökkenthetik a külföldi tőke beáramlását, másrészt olyan populista intézkedésekkel, mint a nyugdíjkorhatár-csökkentés abban az országban, ahol a világon a leggyorsabban, évente 1 százalékkal csökken a munkaképes korú lakosság aránya. Ez politikai érdekeket szolgálhat ugyan, de gazdasági szempontból nehezen fenntartható.
Az előző kormány egységesen 67 évre emelte a nyugdíjkorhatárt, amit a nők esetében 2040-ig, a férfiak esetében 2020-ig értek volna el. Ezt az intézkedést vonta vissza 2016 végén a jelenlegi jobboldali kormánypárt, lényegében a korábbi szabályokat állítva vissza. Így a nők ismét 60, a férfiak pedig 65 évesen élhetnek a nyugdíjba vonulás lehetőségével. A két fő ellenzéki párt az intézkedést erősen kifogásolta. Tavaly év végén már akkora volt a baj a nyugdíjbiztosítónál, hogy Robert Gwiazdowski, a lengyel társadalombiztosítási intézet felügyelőtanácsának tagja azt nyilatkozta, hogy nem lehet megúszni a nyugdíjak csökkentését, mivel a másik megoldás, a korhatár emelése a kormánypárt intézkedései miatt már nem lehetséges. Ezen a helyzeten alapvetően a 2019 júliusában bevezetett munkavállalói nyugdíjprogram sem változtat. A munkavállalóknak a havi bruttó bérük legalább 2 százalékát kell befizetniük, hogy részt vehessenek az önkéntes nyugdíj-megtakarításban. Ezt egészíti ki a munkáltatók havi legalább 1,5 százalékos hozzájárulása. Ehhez a kormány évente egyszer 240 zlotyt (18 ezer forintot), valamint a belépéskor egy 250 zlotys induló hozzájárulást ad. A hatvanéves kor elérése után igényelhető a megtakarítás 25 százalékának kifizetése, a többit tíz évre elosztva kapja meg a pénztártag. Az összegyűlt pénzt magánvagyonnak tekintik, és örökölhető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.