BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Forrásszerző körúton a légitársaságok, köztük a Ryanair

Három év után visszatért a kötvénypiacra a Ryanair, 850 millió euró értékben bocsátott ki adósságpapírokat, hogy egy jövőre lejáró, ugyanakkora értékű sorozatát refinanszírozza. Az ír fapados adósminősítése még a befektetésre javasolt kategóriában van, miközben a válság következményeként már olyan kibocsátók süllyedtek a bóvlikategóriába, mint a Lufthansa vagy a British Airways, és az Iberia anyacége, az IAG. Sőt, az S&P-nél az íreken kívül csak az EasyJet és az amerikai Southwest Airlines van befektetési kategóriában, mindhárman fapadosok. A Ryanair kötvényeit 2,875 százalékos kuponnal értékesítették, ez a duplája a 2017-es sorozaténak.

Ugyanakkor az európai befektetői lelkesedés még messze a vírus előtti időszak alatt jár, az IAG például a magas költségekre hivatkozva mondta le kötvénykibocsátását. Ehelyett kedden virtuális közgyűlésükön döntöttek arról, hogy zárt körű részvénykibocsátással dobnak össze 2,75 milliárd eurót, egyszersmind elengedték nyugdíjba Willie Walsh vezérigazgatót, aki a válságkezelés miatt ráhúzott fél évet, mielőtt átadta a botkormányt Luis Gallegónak. A kötvénykibocsátás Amerikában már gördülékenyen megy, az ottani légitársaságok – köztük a United és a Delta – március óta 36 milliárd dollárt szívtak fel a piacról, igaz, a korábbinál sokkal keményebb feltételekkel.

A vírus európai támadása óta csak a többségi állami tulajdonú Finnair szerzett pénzt közvetlenül a piacról egy hibrid, adósságpapírt és részvényre váltható kötvényt kombináló konstrukcióval, a többiek vagy saját részvényeseiktől (és az államtól), vagy a hitelpiacról próbáltak forráshoz jutni. Az Európai Bizottság a járványra tekintettel az állami szerepvállalás előtt is megnyitotta a kaput, a Lufthansa például 9 milliárd eurót kapott – szigorú feltételekkel – Berlintől, míg az Air France-KLM csoport francia ága

7 milliárdot, a holland 3,8 milliárd eurós kormánytámogatást szerzett.

A légi közlekedés gyors talpra állásába vetett hit tükröződik a Ryanair-kötvény ötszörös túljegyzésében, és persze az is, hogy az agresszív üzletpolitikát folytató cég 3,9 milliárd eurós készpénztartalékkal rendelkezik, és a pénzt is lassabban égeti versenytársainál. A Ryanair a múlt héten 400 millió eurót saját részvényeseitől is beszedett, ami a tulajdonosi bizalmat jelzi. Még úgy is, hogy Michael O’Leary vezérigazgató tegnap bejelentette: jövő márciussal záruló üzleti évükben a 2019-es utasszám harmadával számolnak. Május óta ez a harmadik korrekció, most a pocséknak ígérkező téli szezon miatt tízmillió újabb utas elvesztésétől tartanak, amivel 50 millióra zsugorodna az éves utasszám. Sokan, így a csőd szelével megérintett, de állami injekcióval életben tartott Norwegian Air is elégedett lenne a Ryanair hatékonyságával. Az északiak még augusztusban is 91,5 százalékkal kevesebb utast szállítottak, mint egy éve, s épp egy újabb tőkeinjekciót szerveznek.

Az új kötvényeket

2,875

százalékos kuponnal jegyezték le a Ryanairben bízó befektetők

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.