Szlovákiának október 15-ig átfogó, hosszú távú koncepciót kell küldenie Brüsszelbe arról, hogy az ország miként szeretné felhasználni a júliusi uniós csúcson elfogadott, az uniós újjáépítési forrásokból Szlovákiára eső 7,5 milliárd eurót. Azonban eddig csak egy a pénzügyminisztériumból kiszivárgott tervezet látott napvilágot, vagyis sem a kormány, sem a parlament nem vitatta meg a dokumentumot. A szaktárca nem kérdőjelezte meg a csaknem 90 oldalas koncepció valódiságát, melynek legérdekesebb része a nyugdíjfinanszírozás átfogó reformjáról szól. A Fico-kormány eltörölte az átlagos élettartam növekedésével párhuzamosan, fokozatosan kitolódó nyugdíjkor rendszerét, ehelyett 64 évben állapította meg a nyugdíjplafont, amit az elemzők már akkor bíráltak a rendszer tartós finanszírozhatatlansága miatt. Most visszaállna a régi rend, azaz a 64 évben megszabott plafont eltörölnék. Egyébként napjainkban évről évre mintegy egy hónappal kitolódik a nyugdíjkorhatár, 62,5 évnél tart a rendszer, vagyis a felülbírálás előtt álló plafon csak az 1968-as, 1969-es évjárat körül lépett volna életbe. A 2004 óta működő második magánnyugdíjpillért is megerősítenék, hogy többé ne lehessen megnyitni a kilépni szándékozók elől, mint ahogyan azt a Fico-kormány négy alkalommal megtette, emiatt a rendszer mintegy 400 ezer ügyfelet veszített.
A koncepció értelmében az adórendszer szintén módosulhat, a hangsúlyt a fogyasztásra, a magasabb ingatlan- és környezetvédelmi adókra helyeznék. Ugyancsak nagy változás körvonalazódik a tudomány és az oktatás területén. Egyrészt radikálisan emelni kívánják a pedagógusok fizetését, hogy a bérszintjük az azonos végzettségű, de más ágazatokban dolgozók fizetésével kerüljön egy szintre, másrészt nagymértékben növelnék a tudományra és a kutatásra fordított forrásokat. Az utóbbi terén Szlovákia sereghajtó a visegrádi négyek között, tekintve, hogy a bruttó hazai termék (GDP) 1 százaléknál is alacsonyabb hányadát fordítja e célra. A felvázolt erőfeszítéssel Pozsony mérsékelni szeretné az agyelszívás mértékét, ami Szlovákiában nagyon erőteljes, hiszen a felsőfokú hallgatók mintegy egyötöde a jobb egyetemekkel rendelkező, szomszédos Csehországban tanul, ahonnan a végzősök tetemes hányada a közelség és az alig érzékelhető nyelvi különbségek miatt már nem is tér haza.
A nyolc témakörbe sűrített, hivatalos nevén Nemzeti integrált reformterv (Szlovákia 2.0) természetesen a digitalizáció és a megújuló energiaforrások fontosságát, az államigazgatás hatékonyabbá tételét, a korrupciótól fuldokló bíróságok megtisztítását (ez már napjainkban is tart), a foglalkoztatottság növelése érdekében a munkaerőpiac rugalmasabbá tételét, az egészségügy új alapokra helyezett finanszírozását, a kórházak számának optimalizálását is hangsúlyozza, de a részletek még nem ismeretesek. Az igazi probléma az, hogy Pozsony képtelen hatékonyan elérni az uniós forrásokat: az éppen idén lejáró hétéves uniós költségvetés Szlovákiára eső 13 milliárdjának eddig alig 35 százalékát hívta le. E mutatóval az abszolút sereghajtók közé tartozik, mint ahogy az ügyintézés gyorsasága terén is. A kidolgozott uniós pályázat benyújtása és a folyósítás között Szlovákiában átlagosan 680 nap telik el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.